1
Finns kärlek?
Postat av låst_konto1330 den 28 Oktober 2005, 00:55
117 kommentarer · 211 träffar
Jag har tänkt på en sak...
Alla säger att dom är så kära hela tiden. Att dom blir kära i en den ena en den andra. Då undrar jag, vad är kärlek?
Varför skulle kärlek existera över huvudtaget? Finns kärlek?
Kärlek är enligt mig en del av reptilhjärnan. Den delen som säger till oss att fortplanta oss. En instinkt. Vi ser någon "hona" som tilltalar våra sinnen, som attraherar oss. Alla är attraherade av olika saker. Alltså kan man kalla kärlek för en sorts kod som alla har fått. En del får samma kod och då passar de ihop. Ibland har en kille och en kille samma kod, då blir det homobetonat.
Om två personer med liknande men inte matchande "koder" gillar varann kan deras relationer inte vara helt smärtfria.
Men säg vilken relation som är helt smärtfri...
Om man säger så här... Det finns ju ingen andledning att kärlek finns förutom att man ska föröka sig.
Sova - Äta - Fortplanta sig, och senare dö
Visst man kan gilla nån väldigt mycket.
Men "kär"? Hur är det då?
Om kärlek är som alla beskriver det så har jag aldrig upplevt "riktig kärlek".
Alla säger att dom är så kära hela tiden. Att dom blir kära i en den ena en den andra. Då undrar jag, vad är kärlek?
Varför skulle kärlek existera över huvudtaget? Finns kärlek?
Kärlek är enligt mig en del av reptilhjärnan. Den delen som säger till oss att fortplanta oss. En instinkt. Vi ser någon "hona" som tilltalar våra sinnen, som attraherar oss. Alla är attraherade av olika saker. Alltså kan man kalla kärlek för en sorts kod som alla har fått. En del får samma kod och då passar de ihop. Ibland har en kille och en kille samma kod, då blir det homobetonat.
Om två personer med liknande men inte matchande "koder" gillar varann kan deras relationer inte vara helt smärtfria.
Men säg vilken relation som är helt smärtfri...
Om man säger så här... Det finns ju ingen andledning att kärlek finns förutom att man ska föröka sig.
Sova - Äta - Fortplanta sig, och senare dö
Visst man kan gilla nån väldigt mycket.
Men "kär"? Hur är det då?
Om kärlek är som alla beskriver det så har jag aldrig upplevt "riktig kärlek".