Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

U-Länder - ANALys

Postat av Cool_Down den 4 Oktober 2005, 19:50
9 kommentarer · 323 träffar
Varför har U-Länder så stor Fattigdom?
Varför har så många aids i U-Länder?
Vad topp politkerna göra?
Vad kan jag som privarperson göra?
Andra frågor och tillägg är välkommna!

Detta ska bli ett arbete till skolan om U-länder. Så jag ska höra med er och höra DIN åsikt om varför det är så här!

Alla kommentarer som det står te x "Gör din egen läxa, lol noob! osv" anmäls under regeln onödiga kommentarer.

Visst jag kan lätt göra dett själv men för att få en sån bra analys som möjligt vill jag se det från olika personer som har egna ideer och perspektiv.

–––– 0;–––– 0;––
u-land är ett mycket fattigt land. Ordet är en förkortning med två möjliga utläsningar. Den ursprungliga betydelsen är "underutvecklat land", men numera brukar den politiskt korrekta termen "utvecklingsland" användas istället, för att understryka att det handlar om länder med utvecklingspotential.

I u-länder lever ungefär tre fjärdedelar av jordens befolkning. I de flesta av dessa länder är det låg levnadsstandard bland människorna och den ekonomiska utvecklingen är bara en punkt som behöver förbättras. Anledningen att u-länderna har fått benämningen Syd beror på att större delen ligger i tropikerna eller på södra halvklotet till skillnad från att i-länder med ett fåtal undantag förut låg i den norra tempererade zonen.

Tredje världen är en politisk term från det kalla kriget.

Efter Bandungkonferensen 1955 började man tala om första, andra och tredje världen. Till tredje världen hörde då de länder som varken hörde till västvärldens marknadsekonomier eller dominerades av Sovjetunionen. Detta innefattade ursprungligen många länder i Afrika, Mellanöstern, Asien och Sydamerika. Efter hand har en betydelseglidning gjort att "tredje världen" numera är en ekonomisk term för fattiga länder, synonymt med u-land.
–––– 0;––- http://sv.wikipedia.org /

9 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 9 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..