×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Moped guide

Postat av Pir4t den 16 September 2005, 20:57
47 kommentarer · 8 132 träffar
Har sett aldeles för många frågor om hur man "trimmar" moppen på sistånde så jag ger er nu en guide


****** Jag har ingenting med vad ni gör med era fordon att göra******


Tagit Text Från Moppenet




En del av de olika strypningarna:



Avgasröret och pluggen:

I början av avgasröret (alltså den ände som sitter mot cylindern) så bruakr det sitta en plugg med nån form av svettsning, lätt å ta bort med antingen slipverktyg eller borrverktyg.

Annars så är orginalrören oftast smalare än vad orginal 50 cc behöver för att kunna ge fullt ut vilket då är en strypning i sig omman tar bort pluggen.

Vill man vara rädd om orginalröret så köp trimrör och ta bort pluggen i den för det flesta trimrör idag levereras med plugg.

För er som inte vet hur pluggen ser ut så är det en avlång cylinderformad ring i nån metall.



Blindrör:

Ett blindrör är ett extra rör utan på avgasröret så har någon strypande effekt, detta tar man bort och svetar igen.

Röret har ingen öppning utan det är bara en avstrickare på avgasröret som bara tar slut.

Köp trimrör istället för att ta bort den är min åsikt.



CDI-boxen:

CDI-boxen finns på de flesta scootrar och det viktiga med den jus tnu är att den ser till att skicka ström till tändstiftet, men den känner av om det blir ett för högt varvtal så då kan den sluta skicka då det blir för mycket enligt den, detta stryper då och håller tillbaka moppens effekt.

Med vissa mopapr är det en speciel sladd så ska klippas av men på vissa måste själva boxen hgelt bytas ut till en helt ostrypt (brukar ligga på 600 till drygt 1000 kronor).


Luftfilter:

På en del så har luftfiltret en strypande effekt genom att sänka lufttillförseln till motorn. Detta fixar man genom att skaffa ett öppet luftfilter. Det man bör tänka på är att byta upp i munstycka och pilla på luftskruven på förgasaren, för nu så komemr dne få en väldigt massa mer luft och då blir det fel proportioner i mellan luft och bensin vilket gör att den nyper.



Variatorringen:

En liten ring som sitter lägst fram på en av "axlarna" i variatorn. Variatorn sittar lägtst bak på mopeden. Bara å ta bort fläkten (kylfänsare) och lite anna skit så kommer du hitta en liten jäkla ring som ska bort.

På en del så är det en så kallad variatorringdistans som ska svarvas ner.



De olika modellernas strypningar:



Aprilia:


Sr 50 Ac:

Variator ring

Välsvetsat rör i avgassystemet.

"Skorsten" på luftburken.

Blindrör


SR 50 DiTech:

Variatorring,

men bör då även gameboytrimma eller lämna in för att ställa in ECU:n (kan skära annars)



Beta:


Ark:

Variator ring

Blindrör

Plugg i mynningen (30-moppar)

"Skorsten" i luftburken (alla minarelli vad jag vet)



CPI:


Hussar:

Variatorstrypning

Avgasröret (smalt men det är de flesta så på med trimrör)


Popcorn:

Variatorstrypning

Avgasröret (smalt men det är de flesta så på med trimrör)



Daelim:


S-Five:

Plugg i mynningen

Blindrör

Variatorring

CDI strypning



Derbi:


GP-1:

Luftburken (guldring och en gummiplopp i luftintaget i luftburken och byt till större munstycke)

Variatorrigen

Blindtarm

Plugg i avgasröret



Gilera:


Runner 02:

Blindkrök

Strypning i kröken

Variatorbricka

Varvspärr i CDI

Plugg i insugsgummit (där förgasaren sitter fast)



Honda:


X8r-x (s) -03:

Variator Bricka strypning

Plugg i avgassystemet

Cdi-strypning



Hyusung:


Sense:

Variator ring

Cdi-box (Blåa kabeln ska klippas)



Kymco:


Fever ZX 04:

Variatorhylsa (svarvas ner eller köps en trimhylsa)

CDI-box

Plugg i avgassystemet


Super 9:

Variator distans som måste svarvas ner

Blindrör

Cdibox, kapa den gröna sladden, isolera den gröna sladden som går ifrån cdin, och jorda den andra änden (den som löper in mot cdin)

Byta munstycke 78-85 är lagom



Peugeot:


Speedfight2 Ac/lc:

Variator bricka

Blindrör

Plugg i början på röret ( 30km/h moppe )

Luftburks strypning


Trekker:

Plugg i kröken

Blindrör

Variator ( ingen ring )



PGO:


Dr Big:

Variartorring

Blindrör (väldigtlångt)

Eventuellt topplockspackningen, att den ska vara för tjock men ingen säker källa


T-Rex:

Variatorring

Plugg i avgasröret

Luftburken

Cdi.boxen (måste byta hele boxen till en trim)



Sym:


Jet (innan -00 april)

Plugg i avgsröret

Varriatorringen

CDI-boxen

Plugg mellan förgasaren och cylindern



Tgb:


Akros:

Variatorring

Plugg i avgassytemet.

Blindrör.



Yamaha:


Aerox R:

Variatorring

Blindrör

Insugsgummit (12 mm avstrypt)

Plugg i mynningen (30-moppar)

"Skorsten" i luftburken (alla minarelli vad jag vet)

Strypt cylinder (titta i utblåset så syns det) antagligen ett motstånd


Neo's:

Blindrör

Plugg i avgasröret

Variatorring

Luftburksplugg (skorssten)


Slider:

Variatorring

Blindtarm

Luftplugg




///////////////////////////// //CROSSMOPPAR\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\\\\\\\\\\\\


Rieju Drac


Strypning:

Pluggen i avgasröret.

Pluggen i insuget/förgasaren.


OBS: Gäller alla modeller fram till 04.


Derbi senda DRD Limited / Extreme


Pluggen i avgasröret / Limited (Extreme ?)

Ofta små munstycken.....
Föregående tråd
Nästa tråd

47 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 47 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..