Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Poliserna Ljög - London dramat

Postat av Chaz den 17 Augusti 2005, 12:48
97 kommentarer · 36 träffar
Nu blev jag mycket rörd när jag läste det här:

http://www.aftonbladet.se/vss/ nyheter/story/0,2789,686472,00 .html

Citerat:

Enligt polisen ska de Menezes ha uppträtt mycket misstänkt. Han ska bland annat ha varit klädd i en bylsig vinterjacka mitt i sommarvärmen – något som fick polisen att tro att han försökte dölja sprängmedel.

Han ska även ha hoppat över tunnelbanespärrarna och försökt springa ifrån polisen.

Men enligt ITV News stämmer inget av detta.

Bilder från övervakningskameror uppges istället visa en man, iklädd ljus jeansjacka, som lugnt visar upp sitt tunnelbanekort innan han går genom spärrarna.

Sedan stannar han till för att plocka upp en gratistidning.

Så ser han plötsligt att det tåg han ska åka med är på väg att lämna stationen. Han börjar springa.

Väl inne på tåget hinner han ta en sittplats innan en av de polismän som tagit upp jakten grabbar tag i honom. Sedan skjuts han ihjäl med sju skott i huvudet och ett i axeln från mycket nära håll. Ytterligare tre skott avfyras, men missar.

Anledningen till att poliserna inte sköt mot de Menezes kropp utan mot huvudet var att de inte ville riskera att sprängladdningarna som han kunde ha virade runt sig skulle detonera.

Polisen hade i det spända läget efter terrorattackerna fått order om att ”skjuta för att döda” för att undvika nya attentat.."

Jag tycker det är fegt av poliserna att ljuga på det viset.

Vad tycker ni?

EDIT: Ursäktar dem klantiga versalerna på topicen och dem eventuella stavfelen
Föregående tråd
Nästa tråd

97 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 97 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..