1
EU? varför? varför inte?
Postat av emq den 13 Juni 2005, 23:35
7 kommentarer · 101 träffar
Den europeiska unionen, eller EU förkortat, var från början ett handelsavtal som kallades för kol- och stålunionen tror jag att det var. De flesta (gissar jag) ser väl EU som ett samarbete som ska gynna handel och genom införandet av EURO ska handeln underlättas ytterligare. EU har dock sina baksidor, den osynliga "muren" som vi bygger gentemot utvecklingsländerna är en otäck utveckling. Våra (använder uttrycket våra eftersom vi är med i EU) höga avgifter gör det väldigt svårt för u-länder att konkurrera med EU-producerade varor, detta gynnar förstås EU-staterna i helhet, men gynnar det oss? EU ska även fungera som ett fredsavtal mellan Europas stater, ingen vill väl ha krig efter andra världskriget, eller? Gör verkligen EU så stor skillnad i frågan om det kommer bli krig i Europa igen eller inte? EU som superstat har kommer också upp ofta, är vi i Europa på väg att skapa en ny "superstat som ska stå som motvikt till exempelvis USA ? Jag är kluven i EU-frågan och vill gärna höra era åsikter om detta. Tala om vad som helst som rör EU och lägg fram argument. tack på förhand.
EU, för eller emot?
42 personer har röstat