Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Donnie Darko

Postat av basher den 11 Maj 2005, 10:47
56 kommentarer · 317 träffar
Tjena, jag har ett specialarbete i Filmkunskap A på g, och har kört fast lite. Jag söker olika tolkningar av filmen "Donnie Darko" och vill se om ni här kanske har några. Jag pejstar mitt arbete so far nedan;

Filmanalys av Donnie Darko (2001, Richard Kelly)

Inledning

Jag har valt att analysera ”Donnie Darko” som antagligen är en av världens mest analyserade filmer, men som samtidigt är lika omåttligt populär, ”en nyslagen kultfilm från det yngre tjugohundratalet” som Hans Wiklund beskrev den. Jag har säkert sett den över tio gånger, och är fortfarande lika förälskad i den.

”Donnie Darko” är författarens Richard Kellys debut på filmduken, som är en halvt psykologisk thriller och en halvt sci-fi inspirerad dramakomedi. Huvudkaraktären Donnie (Jake Gyllenhaal, bl.a. ”The Day After Tomorrow”) är en vriden, neurotisk och sexuellt frustrerad amerikansk tonåring, som styrs av sin imaginära vän – En 2 meter lång demonisk kanin som kallar sig själv Frank.
Filmen börjar med att en flygplansturbin störtar rätt in i Donnies rum i familjens hus i den typiska amerikanska förorten, men som tur var så sömngick Donnie, som så många gånger förr – Han lider nämligen av svåra depressioner och psykiska problem.
Donnie börjar fundera på varför han lyckades undgå den säkra döden i hans övervåning och samtidigt så uppenbarar sig Frank för Donnie för första gången. Frank berättar den chockerande att ”Universumet kommer att gå under om 26 dagar, 5 timmar, 42 minuter och 12 sekunder.”
Dagen efter så har Donnie gått i sömnen igen (som vanligt) och finner dessa siffror inskrivna på armen.
Donnie börjar nu undersöka tesen om att flygplansturbinen kanske kom från ett parallellt universum, då myndigheterna inte lyckats fastställa vart den i själva verket kom ifrån.

Mer än så här kan jag inte avslöja, då filmen verkligen har ett eget klang och stuk, och man blir lika fascinerad var gång man ser den.

Analysen

Se till att ha sett filmen innan du läser, annars kommer du inte förstå ett dyft.
Författaren och regissören Richard Kelly har valt att inte avslöja sin syn på filmen, sin egen ”main plot”, för att han påstår att det inte finns någon – alla är fria att uppfatta den exakt som man själv vill.
Personligen så tycker jag att det gör filmen ännu mer mystisk än vad den redan är, och man kan (eller, JAG kan) spendera flera timmar tänkandes och analyserandes denna underbara film.

Filmen är väldigt koncentrerad på Donnies förhållanden i filmen, han själv är huvudkaraktären och Frank är sub-karaktären. Det är denna relationen som utvecklas mest under filmen, från att vara en skrämmande dröm Donnie inte kan undgå till att Frank blir hans ”commander” som beordrar Donnie utföra en del våldsverk – och Donnie utför dom tveklöst. Donnie finner detta väldigt obehagligt till en början, men så småningom så känns det som om han utför dessa ”onda” gärningar med nöje.
Donnie är samtidigt besatt av tanken av våldsamt sex, om man ser tydligt den attraktion han känner till sin två år äldre syster.

Motorturbinen tror jag kom från ett parallellt universum och det gör det universumet instabilt och nära på att störta samma – så som Frank beskrev det. Donnie förstår nog inte så mycket av det i början, men allt eftersom han undersöker tesen med tidsresor så förstår han att han, på något sätt, måste skicka tillbaka denna motorturbin i hopp om att rädda universumet och allt liv inom dess ramar.

En sak som jag uppfattade ganska intressant är att Donnie i början av filmen är väldigt cynisk och det känns som om han inte har någon levnadsglädje, men i processen då hans relation med Frank utvecklas så blir han mer och mer social och det känns som om han finner mer mening med vardagen. Detta bidras också till från hans teori om att turbinen kan ha kommit från ett parallellt universum.
I slutet så upprepar sig motorturbinhändelsen och Donnie till slut dör. Varför?

Slutet tolkar jag så här: Donnie undkom en säker död första gången, men man kan inte undkomma sitt öde. Så han hamnar i en tidsloop där allt skulle kunna hända om och om igen. Till slut inser han att det inte är någon idé att försöka undkomma flygplansmotorn och ligger därför kvar i sängen och inväntar sin död.

Det här med att hans levnadstillstånd förändras uppfattar jag såhär – Frank visar Donnie levnadsglädjen (Gretchen, flickan han blir kär i) och i sin tur får Frank Donnies liv, för att kunna rädda universumet. En väldigt ironiskt deal egentligen, då han inte får utnyttja Franks ”gåva”.

En annan sak som jag upptäckte, det var att musiken förklarar filmen väldigt bra! T.ex i introt, då Donnie cyklar hem från att hangått i sömnen igen, så spelas ”Echo & The Bunnymen’s (Notera BUNNY-men) låt ”The Killing Moon”.

Texten lyder:

”Under blue moon I saw you
So soon you'll take me
Up in your arms
Too late to beg you or cancel it
Though I know it must be the killing time
Unwillingly mine”

Det känns som om texten förklarar Donnies möte med Gretchen, då han blir kär I henne, men han vet ju att han så småningom kommer att dö.

Sedan så spelas Joy Division’s ”Love Will Tears Us Apart” som också kan indikera på deras förhållande, för hade inte Donnie träffat Gretchen så hade han inte träffat Frank, och som i sin tur inte hade uppdagat hela denna fantastiska film.

I Slutet spelas Gary Jules remake av ”Mad World”, och en del av texten lyder såhär;

"The dreams in which I'm dying are the best I've ever had,
and I find it kinda funny, I find it kinda sad
when people run in circles its a very, very... maaad world."

Jag undrar om inte det är så att han hela tiden upplever denna dag om och om igen, att det är därför han är så frustrerad och labil, och att han kanske lämnar sängen varenda gång som motorn faller ner. Han kanske hade upplevt denna dag/månad i en evighet, men till slut så orkade han inte upprepa den och bara la sig ner helt sonika för att dö.
Föregående tråd
Nästa tråd

56 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 56 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..