Hejsan hoppsan.
Går samhäll första året och satt och gafflade med polarna på lunchen då vi kom in på ämnet betyg.
Då sa en polare att om man under året får F i alla delar i speaking i engelska men A i listening och writing blir ändå ditt slut betyg F för hela engelska.
Detta är ju helt sjukt? Alltså har du alla A i writing och listening men tillexempel alla F i speaking får du F.
Kollade med en lärare och detta stämmer men jag förstår mig inte på det. Finns ju ingen logik?
Är skolsystemet och betygsystemetet ett skämt?
däremot håller jag med #7 om att det låter jäkligt skevt om A-A-D=D.
det fungerar likadant på högskolan, alla moment måste vara avklarade i kursen för att få ett slutbetyg.
Däremot kan du få fler chanser på dig att visa dina kunskaper mot just det kunskapskravet du bommar. Så det räcker inte att du skriver en provuppgift mot ett visst kunskapskrav och misslyckas för att du ska få F i termins/slutbetyg. Läraren ska ge dig ytterligare möjlighet att visa att du kan det du ska.
Du behöver helt enkelt klara av alla delmoment för att helheten ska kunna bedömas. Är ganska logiskt.
Skolsystemet är inget skämt, det är BRA. Det måste finnas ett sätt att urskilja de som brinner för skolan mot de som är average-duktiga, och därför måste det vara svårt att nå betyget A. Man ska inte hänga läpp för att man får ett C med kriterierna C-C-A, har du inte visat att du ligger på högsta nivå genom hela ämnet, i alla områden, ska du heller inte få betyget att du låg på högsta nivå genom hela ämnet. Ingenting konstigt med det. För att påvisa kunskap inom engelska, måste betyget säga hur du är i HELHET. Har du väldigt svårt att skriva engelska, men är duktigare på att prata ska ditt betyg heller inte vara missvisande. Visst är det synd när man snuddar på mållinjen, men du har ju också gång på gång under året fått reda på vad det är du behöver förbättra dig i.
Jag går också i ettan och är född 00, har haft detta betygssystem sedan sjätte klass. Hur fan har du inte fått detta berättat för dig än? (antar att vi är lika gamla)
Riktigt skrämmande att du inte visste om att ditt lägsta betyg / underkänt fuckar hela din kurs det läsåret...
Stämmer är 00a
#32 Meningen är att det ska vara så som du säger, och jag upplever att det efterföljs i de allra flesta fall. Varje år kommer det läggas upp en gråthistoria på nyheter24 där en elev fick E trots att hen uppfyllde ett A-kriterie på något hörn, för att få delningar och likes av alla elever som är rädda att hamna i samma situation. Skolsystemet är välutformat och jag tycker att det är bra och rätt att man blir bedömd i något slags genomsnitt av sina prestationer. Man kan alltid ha tur, likväl som otur, så det blir alltså rättvist.
A-A-A-A-E-E-E=B/C
logiskt.
A-A-A-A-A-A-A-A-E = D. Så funkar det :)
Din lärare har rätt i det att du inte kan få ett godkänt betyg om du inte uppnår E i alla kategorier. Däremot har jag svårt att se att man inte skulle göra det om man ligger på A nivå i de andra kategorierna eller att en lärare inte tar hänsyn till det när dom sätter betyg. Däremot kommer du inte få A eller B om en del ligger under E nivå. För att få ett "bra" betyg behöver du nå högt i alla olika betygskriterier.
Det bästa tipset jag kan ge är att läsa kursplanerna för att få reda på vad som krävs för att uppnå vissa betyg. Sen är du fortsatt osäker på hur systemet fungerar så är det bättre att fråga din lärare eller annan personal i skolan som arbetar med just betygssättning. Jag kan garantera att dom vet mer om ämnet och är insatta i dessa frågor.
Sen så tror jag vidare att det är större "chans" att få ett högre betyg än man förtjänar snarare än att man skulle få ett lägre betyg när man förtjänar ett högre. Ser vi på vår skolsystem är uppbyggt så är skolorna måna om att deras elever ska ha bra betyg. Det bli bra marknadsföring för skolan som genererar pengar till budget.
TLDR: DW DUDE.