Varför nämns inte etnicitet eller hudfärg i samband med brott?
Jag förstår faktiskt inte riktigt hur det kommer sig att medierna/polisen väldigt ofta är återhållsamma med att inte nämna någon av dessa detaljer när det sker brott, är det inte relevant när man skall gripa personer som begår brott?
Nej men ärligt, polisen vet såklart oftast hudfärgen på gärningsmannen. Har ingen aning varför svensk media har så svårt att ta med det när dom skriver artiklar förutom att det är politiskt korrekt.
FETT NORMAL HELT ENKELT
Fattar du? Det är tack vare medias beteende människor är så otrygga i Sverige. Det skrivs om brott dagligen men aldrig skrivs det ut ett riktigt signalement så alla misstänker alla istället. Fattar du det också?
När media håller på med PK-skit och ljuger minskar tilliten mellan folk i samhället.
#7 Med samma resonemang spelar det heller ingen roll om personen som begår brottet är man eller kvinna. Man vill ju inte stigmatisera p.g.a. h*n råkar ha ett visst kön. Tycker du att man skall säga att man skall använda hen som signalement?
Bara för att någon med denna hudfärg har utfört ett knivrån?
Du är precis som journalisterna som tror att svenska folket är det farligaste och rasistiska folkslaget på jorden och om man skriver "mörkhyad" i ett signalement så kommer svenskarna gå ut och skjuta varje utlänning dom ser. Lika komiskt, för norska, dansk och finsk är väldigt noggranna med "hela signalement" och dom klarar ju av informationen. Men det gör inte vi tydligen.
Om man brukar nämna personens kön och ålder så kan man även lika ta med saker som etnicitet och hudfärg.
#14 Läs mitt föregående inlägg...
#13 Jag förstår vad du menar men anledningen till att dem kanske inte gör det är för att vissa folk kanske tänker som #7 skrev att man "Vadå, så om det sker ett typ knivrån i området du bor i, vill inte du veta hur personen ser ut för att sedan undvika alla som ser ut så?"
#15 ja, men fan har det med dra alla över en kant? Jag pratar fortfarande om noggranna, hela signalement och om man får det så undviker man inte alla mörkhyade tex. Kläder, utseende, etnicitet då får man en god bild av hur personen ser ut. Men nej, det är tydligen dra alla över en kam. Ja, lika bra att skita i sanningen och ljuga för folk att det är chill hela tiden. Inte undra på att förtroendet för media och politiker sjunker som en sten.
Sen kan du fortfarande inte tro att _du_ ska få bestämma vilka sorts människor man undviker. Om jag såg en grupp människor med rånarluvor ute på natten går inte jag mot dom, utan undviker dom. Det kallas utanför Sverige, överlevnadsinstinkt men här kanske det kallas rasism. Nu kanske jag låter lite främlingsfientlig för jag använder mörkhyade som exempel men om jag såg en bunt svennar på natten som skriker o håller på skulle jag fortfarande undvika dom om jag var själv. Om jag hade med mig grabbarna så skulle jag gått inom i dom o ba "what you want bitch?" liten ensam stor med grabbarna du vet
Lagen är väl lika för alla så förstår inte varför hudfärgen man har ska spela någon roll.
Nej, ärlighet kommer man längst med. Tror att främlingsfientligheten i Sverige är större än i Norge, fast i Norge så gick polismästarn för nåt år sen och sa öppet; "utomeuropiska människor är dom som våldtar mest i Norge". Det borde man tycka, enligt svensk PK-tänk, startat nån sorts rasist-revolution i Norge men det hände inte.
#25 hahahahha
Om det är en häktning så är ju information om personen irrelevant.
Ifall det är en häktningsorder då går det ju ut med personlig information om personen i fråga som de vill skall hittas.
Och det är polisen/media duktiga med.
Men om en häktning har begåtts är ju relevansen utav någon information ö.h.t rätt onödig. Inte sant?
Detta har att göra med lite olika orsaker:
1. Polisen har inte förhört vittnen & har inget signalement.
2. Det finns forskning bakom att fördomar kan styra minnet, vilket gör att många som har fördomar om att svarta männiksor begår brott säger till polisen att personen var svart, utan att vara säker.
3. Vi har även regler att följa på tidningen, då vi inte får nämna berörda personers etniska ursprung, kön, nationalitet, yrke, politisk tillhörighet, religiös åskådning eller sexuell läggning om det saknar betydelse i sammanhanget och är missaktande.
Så vi får inte ens nämna kön om det inte har betydelse i fallet.
4. Folk har olika uppfattningar på färgerna "mörk hy", "solariebrun" , "ljusbrun", mellanbrun" osv.
Mvh
Tidningskillen
bringare
^
Fucked up
Sedan kan du inte ta en händelse och säga "se, det blev ingen ökande rasism!" och ha det som en grund för det du vill.. Du vet inte ens ifall rasismen ökade efter eller inte.