Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

pneumothorax(lungkollaps)

Postat av tagget den 3 Juni 2015, 01:28
7 kommentarer · 1 943 träffar
Hejsan fragbite!

Jag tänkte berätta om en liten sak jag var med om i förra sommren som en kort berättelse, detta eftersom när det själv hände mig hittade jag knappt någon som förklarade situationen som jag ville och detta gjorde mig otroligt orolig. iaf här kommer det. Vill även tillägga att sjukdommen jag fick inte var i närheten av de allvarligaste av pneumothorax då jag endast hade fått en liten punktering.

(sommaren 2014)

Sommarlovet hade hållt på i nästan 3 veckor när jag som vanligt på lov var uppe lite längre för att gibba. Plötsligt kom en lite mindre smärta som jag tyckte kom från vänster axel och drog upp mot nacken. Det kändes ungefär som någon drog i armen på en sammtidigt som någon slog med en hammare i ryggen på en lite löst. Det enda jag tänkte på då var "Äh har säkert bara suttit konstigt en längre stund" så tänkte inte mer på det.

Senare på kvällen när det var sovdags kände jag en liten smärta komma igen. Smärtan var nu mer intensiv men det var fortfarande inga större problem. När jag väl la mig ner i sängen började jag känna en riktigt obehaglig kännsla. Det kändes som någon satt och blåste bubblor i min vänstra lunga varje gång jag andades in djup detta sammtidigt som smärtan strålade lite extra när lungorna var fullt uppblåsta.

Detta ledde till att jag fick smått panik och började kallsvettas nått så kopiöst. Då började jag även "orolighetssurfa" (gör alltid det när jag känner något i kroppen som inte stämmer). Detta var inte det bästa jag kunde gjort utan det gjorde mig bara ännu mer orolig och att jag fick mer panik.

Jag valde att ringa min mor och rådgjorde och det blev tillsist så att jag skulle sova på saken då jag inte kände någon andsvårighet

Nästa morgon kände jag ungefär samma smärta och samma obehagliga bubbel i lungan så jag ringde 1177 och förklarade situationen. Det första de frågade mig var om jag var lång, smal i åldern mellan någonting mellan 16-27(exakt ålder kommer jag inte ihåg). Denna beskrivning passade som handen i handsken på mig. När jag svarade att "Ja det är jag." fick jag direkt en akut tid på röntgen där jag bor.

Jag åkte dit för att få ryggen samt lungan röntgad. Väl där såg de att något inte stod rätt till så jag fick åka till akuten i Västerås. När jag kom dit fick jag gå direkt till akutröntgen igen där jag fick röntga igen (fråga mig inte varför.) När det var klart började den helt underbara sjukhusväntan.

Efter ca 5 timmar av väntan på svar (väldigt långa 5 timmar då jag inte hade ätit på ca 8 timmar och kunde knappt äta eller p.g.a. att jag hade smått panik.) Så kom en läkare och förklarade läget. Det var så att min vänstra lunga hade fått som en liten skåra på överdelen (ca 5 cm lång och 0,5 cm bred) detta innebar att lungan inte kunde hållas uppe ordentligt mot bröstkorgen.

Jag behövde inte opereras utan fick endast några förhållningsregler om att jag inte fick anstränga mig fysiskt (inte lyfta tungt eller göra något så jag fick ansträngd andning i 4 veckor). Fick även förhållningsregler om att jag aldrig någonsin får dyka med tuber då det sätter stort tryck på lungorna.

Så i nuläget är jag i princip helt återställd och kan träna hur jag vill osv.

Har du någon fundering om mitt lilla äventyr får du gärna men kom ihåg att jag inte är någon doktor och kan endast svara utifrån mina egna erfarenheter!

Har du själv fått en lungkollaps får du jättegärna skriv lite kort om din händelse (skulle vara kul att höra om andra som fått en mer allvarligt lungkollaps än min egen)

Tack för att du orkade läsa igenom hela väggen!

hade gött!

//tagg

Föregående tråd

7 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.

Skriv en kommentar