Såg precis interstellar, och som vanligt blev jag helt tagen av den som jag brukar bli när jag ser på filmer om framtiden/rymden och började undra om jag verkligen värderar och spenderar min tid rätt genom att spela cs, träna och studera etc. Jag menar, meningen med livet är ju att föra vidare från generation till generation, man lever bara en gång och efter varje dag som går så förlorar du tid på att göra något vettigt... Gör jag ens något vettigt? Vad fan finns där ute egentligen? Känner mig så himla liten efter jag tittat på denna filmen. Vet inte hur ni tolkar det här som jag skrivit men hoppas ni förstår på ett sätt ändå! Det kanske bara är jag som har blivit hjärntvättad av samhället, jag har ingen aning längre.
Diskussion: Någon som tänker likadant?
noh8pls
förövrigt så tyckte jag filmen sög. Matrix triologin däremot, där har vi mindfuck filmer :D
Folk kan säga att det handlar om att skaffa sig ett stabilt arbete, eller att följa sina drömmar. Alla är olika och i grund och botten det finns ingen rätt eller fel, om man vill tro på det, vilket jag gör.
Tänk så här... En dag kommer människan inte finnas, så vad spelar det för roll om vi t.ex. hittar botemedlet till AIDS?
Man skulle kunna säga, så att senare generationer kommer ihåg oss eller att civilisationer som kommer och besöker oss efter ser vad vi åstadkom, man kan ha vilken förklaring som helst.
Folk glömmer ofta bort att vi är djur, anpassade efter miljön vi lever i och skapar. Vi beter oss precis som djur, men det finns inget annat djur som beter sig som oss.
Detta betyder inte att vi skulle behöva uppnå ett särskilt mål, men det är naturligt eftersom vi strävar efter överlevnad och att vi ska ha det så bra som möjligt, för oss och dem som kommer efter. Det är människan själv som gör livet komplicerat, hävdar jag. Sen kan folk tycka olika, så länge dem inte inskränker för mycket på mitt liv och dem omkring mig som försöker göra nytta och livet bättre för oss alla.
Vill du hitta meningen med livet? Res till en plats där det inte finns mycket teknologi, där man lever ett enkelt liv och fråga dem som lever där vad dem lever för. Du kan ju även se tillbaks i historien på vilka idéer dem hade om livet då. Religion har ofta spelat en stor roll på vår jord, genom alla tidsepoker.