Hjälp mig köpa en savann i Afrika!
Hej jag har tänkt lite... tänk ifall man köper en savann eller mark(savann kanske man inte kan köpa, naturreserverat eller nåt) mycket mark iallafall. Och så köper man kanske tio lejon ungar och så gör man dom tama och blir kompis med dom. Sen så köper men kanske några kiraffer och gör samma sak. Sen så bara fortsätter man och tillslut så är man kompis med en hel savann.
Så kan man typ glida runt på en kiraff och bara softa, dra till lejonen och brottas lite osv. Man får ju hålla sig borta när dom ska döda varandra och så där, men det hade varit jävligt kul!
Så frågan är går detta att genomföra? Och hur mycket skulle det kosta? Allt är ju teoretiskt, så jag tycker vi slår våra kloka huven tillsammans och räknar lite.
Jag skulle väl säga några hundratusen för lite mark någon miljon för alla djuren, sen så skulle man behöva vara kanske 10 personer för man måste bli kompis med alla nyfödda också. Men slutsumman kanske landar på sisådär 2.5 miljoner. Vad säger ni?
Vem anser du bära ansvaret för den ökande växthuseffekten? Motivera!
Orkar inte tänka mer nu, men det finns ganska mycket på ämnet.
2) Kan global uppvärmning bero på att vi lever i ett varmare samhälle nu? Till exempel att vattentemperaturen ökar kring industrier som alstrar värme, är dessa industrier en större miljöbov i dilemmat än vad koldioxid är?
3) Vad kan varje individ göra för att minska den globala uppvärmningen?
4) Vilka konsekvenser kan den globala uppvärmningen innebära i längden?
5) Bryr vi oss egentligen om isbjörnar?
Finns massa. Jag hade problematiserat hela grejen för att jag inte tror att koldioxid är boven. Att i Sverige höja skatten och skylla på "Global uppvärmning!" är bara ett sätt för Miljöpartiet att få röstare - och staten att få in mer pengar.