Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
-1

Teoriprov i Idrott, hjälp?

Postat av Tyler, The Creator den 5 Februari 2015, 08:52
15 kommentarer · 1 031 träffar
Hallå!
Kan verkligen inte koncentrera mig så jag skulle behöva hjälp med lite frågor så jag blir godkänd i idrott (gymnasiet).

1. Hjärta och lungor: Beskriv i stora drag hur hjärta och lungor syresätter kroppen: Gör en förenklad skiss av blodomloppet och namnge de viktigaste delarna. Vad är cellandning? Ange formeln. Varför är det bra att konditionsträna? Vad händer i kroppen vid återkommande konditionsträning?

2. Muskler: Vilka olika muskeltyper och muskelfibrer finns i kroppen. Vad skiljer dem åt? Vad är skillnaden på dynamiskt och statiskt muskelarbete?

3. Skelettet: Vad består skelettet av? Nämn två funktioner skelettet har. Varför är det viktigt att belasta skelettet?

4. Leder: Hur påverkas lederna av att man värmer upp innan hård träning?

5. Stress: Vad skiljer mellan långvarig och kortvarig stress? Beskriv ett exempel på stress i vardagen och ange vilken typ av stress det är? Nämn några olika sätt att hantera denna stress.

6. Kost: Sätt ihop en bra måltid där du får med de viktigaste näringsämnena. Förklara varför du väljer det som finns med. Hur undviker du enklast onödiga tillsatser?

7. Doping: Ange två exempel och förklara översiktligt vilken effekt preparaten har och vilka skador de kan ge.

Någon som har tid att hjälpa mig? :)
Föregående tråd
Nästa tråd

15 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 15 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..