Postat av b8 den 12 Januari 2015, 20:29 19 kommentarer · 2 265 träffar
Hej, är det möjligt att hämta ut ett brev åt en annan person ifall jag bara kan visa upp min egna legetimation samt en papperskopia på den andra personens pass?
Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
#4 Ja jag är säker på det. Hanterar postenpaket och jobbar med det dagligen. Men sure, har du tur och får en slacker som inte bryr sig om att följa reglerna så är det ju gg.
#4 btw vad menar du med brev? Är det ett "paket" som är skickat med brevpost, alltså att det stort för att lägga i en vanlig brevlåda, så behövs ingen legitimation alls. Är det ett rekommenderat brev innehållande personligt bankkort, nytt ID-kort m.m. så är det personlig utlämning och då får du ändå inte hämta ut det oavsett om du har hans leg med dig.
#7 Det är ett sim-kort, så jag antar att det är i ett brev. Har fått avi som säger att paketet ligger hos en affär. Vet du ifall det räknas som personlig utlämning?
nej du kan inte hämta ut någon annans paket nånsin om du inte har ett papper från (glömt vafan det heter) där det står att du får göra saker i dennes namn.
#9 En fullmakt gäller bara för fallen med personlig utlämning. Annars får du absolut gå och hämta ut ett paket adresserat till en polare om du har båda leggen med dig.
#14 ett så himla klassiskt scenario från när jag var brevbärare. att man möter någon i trappuppgången som säger "hej, Anders Andersson, jag kan ta mig post", och man måste svara "ah, fast jag vet ju inte vem du är...."
Men jag tror det räknas som fullmakt om man har den andras leg eller? man scannar väl bara båda legitimationerna då? gör man det är det ju lätt att spåra vem som hämtat ut paketet om det blir trubbel. Jag minns att när jag körde lantbrevbäring fanns det typ inga regler alls för sånt. Jag lämnade ut körkort och grejer utan att faktiskt veta att det var rätt person som fick det. Det finns något i stil med att personen är känd av posten, och då är det bara att lämna ut.
#14 Helt säkert. Jag vet inte vad brevbärare har för rutiner gällande utlämning, men jag som postombud får lämna ut ett vanligt paket till en person (låt oss säga med kläder ifrån stayhard) om personen ifråga har med sig sin egna legitimation plus legitimationen på den som paketet står på.
Hade personen i fråga försökt hämta ut ett rekommenderat brev, så kallat värdepost, innehållande ett körkort, annan typ av ID-kort eller ett bankkort som är adresserat till person nummer 2 som inte är där, så hade detta inte gått, då denna typ av försändelse endast gäller för personlig utlämning.
#15 En fullmakt är ett papper som du skickar in till Posten för att få tillgång till att hämta ut en annan persons värdepost. Sådana som annars bara kan hämtas ut av personen själv i fråga.
Copyright Fragbite. Allt innehåll på Fragbite är skyddat enligt Upphovsrättslagen. Citat eller texter baserade på Fragbites innehåll ska följas eller föregås av källhänvisning.
Alla åsikter uttryckta på Fragbite representerar varje enskild skribent och överensstämmer inte nödvändigtvis med Fragbites åsikter.
Programmering och design av Fredric Bohlin. För frågor rörande sajten kan du skicka iväg ett email till vår support.
Cookies
Fragbite använder cookies för att spara användarspecifik information så som t.ex. användarnamn. Cookies sparas även när man deltar i omröstningar och för att föra statistik. För att slippa cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar eller välja att inte besöka Fragbite. Den här textraden finns här på grund av lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft 25 juli 2003.
Annonsering
Är du intresserad av att annonsera på Fragbite, tryck här.
#7 Det är ett sim-kort, så jag antar att det är i ett brev. Har fått avi som säger att paketet ligger hos en affär. Vet du ifall det räknas som personlig utlämning?
en papperskopia kommer med största sannolikhet inte att funka.
Men jag tror det räknas som fullmakt om man har den andras leg eller? man scannar väl bara båda legitimationerna då? gör man det är det ju lätt att spåra vem som hämtat ut paketet om det blir trubbel. Jag minns att när jag körde lantbrevbäring fanns det typ inga regler alls för sånt. Jag lämnade ut körkort och grejer utan att faktiskt veta att det var rätt person som fick det. Det finns något i stil med att personen är känd av posten, och då är det bara att lämna ut.
Hade personen i fråga försökt hämta ut ett rekommenderat brev, så kallat värdepost, innehållande ett körkort, annan typ av ID-kort eller ett bankkort som är adresserat till person nummer 2 som inte är där, så hade detta inte gått, då denna typ av försändelse endast gäller för personlig utlämning.
Ser ut som sådan: http://www.posten.se/sv/Documents/PDF/5460-45e.pdf