Någon som har lust att hjälpa mig med en uppgift?
En vagn befinner sig på ett lutande plan
a) Bestäm kraterna på vagnen när den är på väg upp för planet med en konstant hastighet. Du vet att dragkraften behöver vara 6,0N riktad upp mot planet.
b) Bestäm kraterna på vagnen när den är på väg ned för planet med en konstant hastighet. Du vet att dragkraften behöver vara 2,0N riktad upp mot planet.
c) Beräkna vagnens massa.
d) Beräkna arbetet då vagnen dras upp till höjden 2,0m.
e) Beräkna arbetet då vagnen släpps ned igen.
f) Beräkna friktionsarbetet då vagnen dras upp till höjden 2,0m.
g) Beräkna friktionsarbetet då vagnen släpps ned igen.
Vinkeln för det lutande planet är 33 grader.
Jag vet inte hur man ska beräkna krafterna. Man vet ju de två dragkrafterna och vinkeln. Gravitationskraften är ju m*g och kraften längs det lutande planet är m*g*cos(33). Men hur räknar man ut vad massan är och vad friktionskraften är? Vore evigt tacksam om någon kunde hjälpa mig lite på traven. Vet jag bara vad krafterna är så borde jag kunna lösa de andra uppgifterna.
Vad jag tycker om detta....
helt sjukt asså... tog ungefär 10sek att gå till routern sedan ungefär 20sek för den att starta om tills internet fungerade igen... lägger man ihop sekunderna så blir det 30sek. alltså en halv minut, rättare sager 1/120 av en timme. Blir att reklamera
Alla kanske inte har stött på problemet, men det lär ju vara fler.
Men att de segar ner eller vad de nu håller på med för att de med Adsl ska upgradera till fiber är ju lite dålig stil imo.
Skrivet med min iPhone
http://i.imgur.com/6Snl9.png
http://i.imgur.com/RCS83.jpg
#10 #11 Oj! Det är förvånande vad bra de har lyckats med det, jag får ut 31~/9~ med det.
vintern ställer till med mycket problem, kommer in fukt från frosten i ledningarna och skapar avledning och skit, sen när det blir bra väder så torkar det upp och det blir bra tills det börjar regna eller dylikt igen.
Men ring till telia och klaga och be dom skicka ut en tekniker så vi tjänar massa cash =)
(Måste vara ni som är newbs)
Synd bara att det är skit för mig då
Skrivet med min Android-mobil
Skrivet med min Android-mobil
#11 Jag med, betalar för 10/10, helt oacceptabelt!
http://i.imgur.com/EnV4M.jpg
#32 Jag vet inte. Internet fungerar i alla fall när jag startar om routern. Och jag har 100/100 Fibrer Och då får man en annan router istället för D-Link
#33 Behöver du ens ha en router?
Mitt har fungerat felfritt tills här om dagen, första gången jag behövde starta om modemet. Telia har alltid levererat tycker jag. Och ni som säger att det strular, bor ni i lägenhet kan det vara så att det är "fel" i ledningarna i ert hus. Hade samma problem för några år sen. Kom en tekniker och fixade felet. (sen suger deras thompson modem) borde bytas ut direkt tycker jag.
#45 Tror att man brukar hyra modemet av telia för en liten summa
Försökte senast idag ta reda på lite grejer så ringde datacom avdelningen blev runtskickat till typ 10 olika personer då ingen på hela jävla supporten vet hur en NTU fungerar
/Ex- IMC Karlstad.
12-24
får ut: 14/2
ping: 5
kunde ju varit lite mer dock tycker man...
TVn kan bli lite random ibland, men det är bara att stänga av och sätta på boxen då.
Får ut minst 90mbit upp och ner varje dag, även med två TV-boxar hemma påslagna.
T3, klagar inte.
Sen att man måste sitta i en 40 minuters kö varje gång man ska ringa är ju ännu roligare, är det problem? "Måste prata med min kollega".
Dock skickar dem mer än gärna ut nya modem, tror jag hade 8 st liggandes här.
Bor du ute på landet?
Dock så har avståndet till din telestation det att göra
Om inte VDSL finns och dom inte har några planer på att bygga ut fiber så får du nog leva med 24mbits sålänge.
#69 Telia bygger stadsnät men inte byanät, beror dock på storleken på staden
Precis likadant gör jag när jag lagar fel, säger alltid att det var något träd som låg o skav på kablen(om det är luftkabel) så är det slut disskuterat.
#72, Det fanns inte VDSL2 mitt inne i stan, alltså mitt inne. Jag har gång avstånd till allting, mitt inne i Örebro bor jag :) Vi kan inte ens få 24mbit dock, 8/1 max och det kostar mer än vad 100/10 kostar med Bredband2 så bytte rätt kvikt efter det.
Har för mig att Telia100 har hastighets garanti 60 mbit beroende på vad nära stationen du bor.
Jag själv bor i comhem hus. Och har 100, fick ut 40 när jag flyttade in. Ringde klagade, en tekniker kom och det var fel på sladden. Nu får jag ut 113 Wireless och 180 med sladd. :D
Så jag klagar inte att jag får ut mer än vad jag betalar för.