God afton!
Asså en sak om mig själv som jag stör mig på så satans mycket är att jag alltid ska bli så himla nervös för ingenting.
Det jag menar är att när jag till exempel ska ha ett föredrag inför klassen eller bara ställa mig längst fram och prata inför den så blir jag så jäkla skakig. Klassen består av 28 elever med blandade killar och tjejer.
Jag älskar hela klassen och jag känner mig så säker och trygg man kan bli typ. Jag är också en av de "populäraste" om man får skryta så, men det jag menar är att alla hänger med alla lixom och jag står ofta i centrum. Så jag vill ju inte visa att jag blir så nervös som jag blir. Det skulle bli pinsamt :P
Jag spelar väldigt mycket musik och jag har inga som helst problem med att ställa mig på scen framför hela skolan med ett band och lira lite (har gjort det många gånger). Har till och med åkt iväg på en liten roadtrip med bandet och lirat inför nära 200 helt okända ansikten och det är inga problem. Det är klart man är lite pirrig och excited innan, men när man väl kliver upp på scenen så trivs man.
Så vad ska jag göra för att inte bli så nervös som jag blir just i klassrummet?
Jaa att man ska förbereda sig ordentligt, det tar jag åt mig. Tack! Men just i detta fall så var det inte min förberedning som var fallet :3
Nervositet kan också vara stressrelaterat eller en signal till din kropp att du mer eller mindre vill/måste prestera.
Mitt tips till dig är att sluta fokusera på vad du inte kan kontrollera, du kanske inte kan kontrollera vad andra i klassen tycker och tänker om dig eller hur många det är i klassrummet, men det du kan kontrollera är att du alltid gör ditt bästa och om det skulle bli fel så lär du dig av det och går vidare. Det kommer alltid ske misstag, vi är människor och människor gör misstag, det viktigaste är att vi lär oss utav dom.
Vad gör du när du blir nervös? eller ska jag säga att man "nervösar", nervös är inte nått man är, det är nått man gör, ta reda på hur du gör när du "nervösar" och gör tvärtemot. Ett exempel, precis innan redovisningen så får du förmodligen upp en massa bilder i ditt huvud där du misslyckas och inte nog med det, när du väl står där uppe så är du så stressad så du pratar i 300 bara för att du vill få det överstökat och när allt är klart så sitter du och undrar om det var någon som såg att du var nervös. Nu när du vet det här så gör du tvärtom, du skapar egna bilder i ditt huvud där du ser dig som på tv stå och hålla tal framför alla i klassen och när du är klar så ser du alla bara ställa sig upp och jubla och klappa händerna, då "flyter" du in i själva bilden och känner känslan när du ser det ur dina egna ögon. När du väl står där uppe sen så ser du till att ta det i din egen takt och om du ser bilder i ditt huvud som du inte vill se så ser du till att flytta ditt fokus till din andning för att det gör att att du kommer tillbaka till själva "nuet".
Lycka till.
#9 Joo självklart, så kan det ju vara. Det har hänt. Men det är så att det blir lite pinsamt när man står där och skakar samtidigt :/