Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

EXPX - Livssimulator

Postat av Låst Konto 282445 den 11 Augusti 2014, 22:20
8 kommentarer · 332 träffar
Delar av strängteorin berättar om hur vårt universum kan vara holografiskt. Där en tvådimensionell bild får vår värld att verka som en tredimensionell. Detta fick mig att tänka, oerhört mycket. Jag kunde aldrig släppa det, men när jag tänkte på det var det som att jag hade svaret, men att min intelligens inte räckte till för att beskriva det. Då fick jag idén, allt släppte och jag var på väg mot ett genombrott. Det var en film om hur en dator hade skapats i minecraft, det saknade helt koppling men det triggade igång ett annorlunda tankesätt.

Se det såhär (väldigt förenklat med fragbitespråk, för att minimera TL;DRs): Rent hypotetiskt nu, så är den verkliga världen är uppbyggd av ett tvådimensionellt system, låt oss kalla detta system för ”cosmos operational system”, COS. COS kan i sin tur bilda vad jag kallar för CRYTA (cosmological radian-yds2T argument), alltså första ledet i detta projekt. Begynnelsen eller själva skapandet av den tredimensionella avbildningen av COS. Egentligen är det endast COS som skapar projektionen av CRYTA.
Nu översätter vi detta. Se COS som data eller kod och CRYTA som grafik istället för universum och avbildning. Vi anger vår natur i COS, vi skapar alltså en simulator av grundämnena kol, kväve, svavel, syre osv, i COS. Vi anger exakt hur de beter sig. Vi anger olika bindningsformer, fysiska egenskaper, atomvikt, uppbyggnad, tillståndsvariationer och diverse andra förnödenheter. När simulatorn var i beredskap, kunde dessa grundämnen sammanfogas en för en med hjälp av de olika bindningsformerna som applicerats i COS. Det börjar med att hydrogen hydroxide skapas med COS som verktyg, självklart är en vattenmolekyl inte så mycket att höja ögonbrynen för.
Utvecklingen skedde likt y=exp(x) och projektet expx tog fart, ordentligt, därav projektets namn. Expx innebar att vår simulator skulle återskapa en livsform, den allra enklaste av prokaryoter, bakterien. Det ansågs vara lätt att återskapa just detta då syntes av peptidoglykan redan skapats. Bakterien är nu i detta steg lagrad i COS och föst enkelt till liv med hjälp av CRYTA. Amöbor har även skapats för att se om individerna kan röra och anpassa sig av egen vilja, vilket amöban gjort.
Nästa steg är att skapa ett prokaryot djur med hjärna och förmåga att tänka för att sedan se om det är möjligt att skapa en helt ny värld som vi kan kommunicera med. Däremot krävs kraft utöver det vanliga, vi behöver en kvantdator. Det ska bli tillräckligt stort för att vi ska få hjälp med finansiering och eventuellt möjlighet att testa mer komplext liv på en kvantdator när det blir möjligt. Detta kan användas till så otroligt mycket! Spåra sjukdomar, lagra vår egen hjärna i datorn eller skapa vår egen värld med våra egna lagar.

/* Det som står ovan är en förkortning och oerhörd förenklad version av en text skriven till en tävling, något annorlunda, därav den "målande bilden". */

Nu till varför jag postar detta på fragbite: Detta var ett exempel på ett koncept jag funderat på och undrar om det finns någon möjlighet att utföra detta, om inte så varför? Vill veta de allra största bristerna, så att jag kan komma på ett sätt att gå runt detta. Det krävs inte att det är en applicerbar metod i verkligheten, vill bara inte ha något enormt plothole som jag inte tänkt på.
Föregående tråd
Nästa tråd

8 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 8 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..