Prata om psykoser i ca 5min! Behöver hjälp!
Hejsan, ska ha en liten muntlig redovisning om psykoser och jag ska tala om detta ämne i ca 5 minuter. Jag är insatt i ämnet men jag vet inte riktigt vad inom ämnet jag ska prata om. Jag skulle helt enkelt behöva lite tips på vad jag kan säga för att täcka vad en psykos är grundläggande, vad som kan orsaka en psykos, vilka som har en chans att bli träffade av en psykos med mera. Sedan ännu viktigare för att binda ihop allt med ämnet "olika världar", vad är det som gör att en psykotisk människa kan inkluderas i konceptet "annan värld". Vanföreställningar etc, men hur kan jag binda ihop allting?
Alltså kort som gott, ämnet är "olika/skildra världar", jag ska binda in tillståndet psykotisk gentemot "vanlig" här. Behöver helt enkelt lite tips!
Tack!
återkommer förhoppningsvis med lite tankar :)
du kan inte tipsa om någon intressant dokumentär om det hela?
4.08
https://www.youtube.com/watch?v=3ZrHfdBkqVo
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Psykoser/
Läs
Det är svårt att få kontakt med en person som lider av en psykos.
Man kan inte vara medveten om en psykos. I efterhand kan man, men inte under tiden då man har det.
Gissar på att man har rätt bra sjukdomsinsikt om man får en drogutlöst psykos eftersom folk på flashback har suttit och skrivit i det tillståndet.
Man kan vara medveten om att man har varit i en psykos, i efterhand. Men aldrig under detta tillstånd.
"Personen själv har tappat kontrollen över verkligheten. Man har inte möjlighet att skärma av sig. En person som blir psykotisk blir ”hudlös”, allt går rätt in utan att man har möjlighet att skärma av sig. Alla känslor kommer upp till ytan och man blir så mycket mer av sig själv. Inne i psykosen finns fruktansvärda känslor och ångest hos en del personer."
http://www.schizofreniforbundet.se/Erfarenheter/Schizofreni/Sjukdomsforlopp/Psykotiskt-tillstand/
"För den sjuke innebär psykosen oftast ett stort lidande, och en skrämmande förändring där man inte riktigt känner igen sig själv. Man saknar oftast sjukdomsinsikt när man är psykotisk, och upplever alltså allt man tänker och känner som helt verkligt. Dessutom drar man sig ofta för att berätta för omvärlden, eftersom man intuitivt känner att andra inte kommer att förstå en."
http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=187&Psykos
Efter psykosen kan det utvecklas psykiska sjukdomar, paranoia, schizofreni, bi-polär, socialfobi med mera. Får personen som drabbats av psykos behandling, så kan vanföreställningar bli mindre påtagande, alltså att personen kan skildra vanföreställningarna med verkligheten så är personen då istället neurotisk.
Angående Schizofreni-sjukdomen så har den sjukdomen psykotiska drag, det kanske är det ni vill föra fram. Den graderas i en 7graders skala som är baserad på försvarsmekanismer:
1. hög adaptiv nivå - personen kan copa med sjukdomen
hoppar till 7.
Psykotisk nivå: Personens försvar är brustet och är som jag beskrivit ovan i en psykos. (förnekelse av tillståndet, projektion av tillståndet)
Är du i den adaptiva nivån, så är du medveten om att du en gång varit i den psykotiska nivån.
En tes från min sida är att droger som utsöndrar speciellt mycket dopamin (uppiggande effekt) ger hjärnan för mycket stimulans och när dopaminnivån inte sänks så resulterar det i vanföreställningar, röster, syner m.m.
Jag måste få rätta dig. Det finns olika nivåer av schizofreni, sedan handlar det mycket av hur individen reagerar på medicinering. Det finns människor som blir fysiskt påverkade och är i en helt annan värld och det finns människor som kan leva ett relativt normalt liv med rätt medicinering.
Jag har själv träffat och pratat med människor som både vet om deras mentala tillstånd och även de som inte förstår att dem är sjuka, dessa lever ofta i grova vanföreställningar. Men som sagt medicinering kan få en schizofren att skilja på verklighet och påhitt. Med det sagt så betyder inte det att de fungerar fullt normalt
Innebär inte det att man KAN ha sjukdomsinsikt när man är psykotisk? I så fall borde det inte vara något fel på min första kommentar?
"Har du sjukdomsinsikt, alltså du vet om att du lider av vissa vanföreställningar, så kallas det för neuros."
Njaeh? Nu får du det att låta som att psykos med sjukdomsinsikt = neuros, vilket är fel, eller?
Pluggar/har du pluggat detta på universitetsnivå? I så fall får du gärna rätta mig, och jag tar till mig det.
till att börja med så kan du dra parallellen till olika världar eftersom alla samhällsklasser kan få det och det är inte bara knarkare som får det utan sömndepraverade, stressade, alkade, emotionellt instabila.
Gör din egen läxa för i helvete speciellt när den är så jävla lätt.
En människa som är _psykotisk_ (adjektiv) har förlorat sin verklighetsförankring, eller den kan vara väldigt svag. Är verklighetsförankringen svag så kan du ha svårt att tolka intryck, upplevelser med mera. Är du psykotisk så kan du veta om att du har vanföreställningar, men känslorna spelar fortfarande över och det kan vara oerhört svårt att hålla sig på ett rationellt plan. Känslorna är inte hanterbara.
Ordet psykotisk är helt enkelt ett samlingsbegrepp på personer med psykos eller med en svag verklighetsförankring (nu pratar vi om riktigt svag)
Neurotisk är du när du vet om din sjukdomsbild och den är hanterbar. Verklighetsförankringen kan vara skiftande i olika nivåer.
Psykos = Du är helt borta.
Så ja man kan ha en svag sjukdomsinsikt när man är "psykotisk" men inte under en psykos.