Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Behöver hjälp med biologi

Postat av Sazze den 12 Mars 2014, 19:32
5 kommentarer · 705 träffar
Hejsanhoppsanhallå där!

Jag behöver hjälp med antalet biologifrågor som mestadels handlar om genteknik och dylikt då jag är urkass på det och har andra saker att plugga på samtidigt. Så om ni känner er extremt snälla kan ni ta er lite tid för min skull och svara på frågorna. Har själv klurat ut de första 3 frågorna men resterande går det åt helvete med

Frågorna är följande:

4. Ett par har fem barn båda pojkarna är röd-grön färgblinda, En flicka är också röd-grön färgblind. De andra två flickorna ser normalt. Bestäm vilka av följande påståenden som är sanna:

a) Pappan är röd-grön färgblind
b) Mamman är röd-grön färgblind
c) Mamman bär på anlagen
d)Farmor är röd-grön färgblind
e) Om en röd-grön färgblind son får barn med en frisk kvinna är det 50 % chans att barnet blir röd-grön färgblind.

5. Varför blir det skillnader i antal celler efter avslutad delning i mitts och meios?

6. Mia och hennes mamma och hennes tre pappor kommer till dig för att hitta mias biologiska pappa.
Du skall bestämma den. Här följer deras blodgrupper: Bestäm sedan mias biologiska pappa

Mia: A
Mamma: AB
Pappa 1: A
Pappa 2: B
Pappa 3: 0

7. Pedigree fråga.

Anna är sjuk och gift med en frisk man.

Annas föräldrar är helt friska och även hennes morföräldrar är helt friska, hennes farföräldrar likaså.
Anna har tre bröder varav den äldsta har samma sjukdom som anna. Annas morfar far hade också sjukdomen. Annas farfars mor har också sjukdomen.

a) Rita pedigreen

b) Är sjukdomen dominant eller recessiv?

c) Hur stor är sannolikheten att Anna och hennes mans barn får sjukdomen?

d) Hur stor är sannolikheten att Anna och hennes mans barn får allelen för sjukdomen?

e)Har anna fått sjukdomen från sin mamma, sin pappa eller från båda föräldrarna?

8.

Skillnad på osmosis och diffusion?

5 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 5 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..