1
Ungdomars ekonomi - vad handlar ni?
Postat av kazz inl den 11 Februari 2014, 10:49
11 kommentarer · 1 090 träffar
Tjena.
Håller på med ett litet arbete i skolan om ungdomars konsumtionsvanor och ekonomi. Detta är kanske att spänna pilbågen lite hårt men tänkte jag skulle slänga ut några frågor som ni gärna får svara lite kort på, för att på så sätt hjälpa mig lite med mitt arbete. Arbetet handlar om ungdomar, så frågorna riktar sig främst mot dem som fortfarande går i skolan(högstadiet/gymnasiet).
1. Vad för inkomst har du? Ex studiebidrag. Jobb på sidan av skolan?
2. Sparar du något av denna imkonst? Gör du det regelbundet eller ibland?
3. Kan du få mer pengar av dina föräldrar eller liknande om du behöver det?
4. Vilka utgifter har du? Hur mycket pengar varje månad lägger du på olika inköp av saker? Vad köper du då?
5. Ångrar du någongång ett köp du gjort? Varför då?
6. Hur mycket påverkas du av reklam? Vad tycker du om all reklam som finns?
7. Vad är den största anledningen till varför du köpt en sak/pryl? Är det reklam? får att få status? varför köper man prylar?
8. Tänker du på vilka konsekvenser ett inköp kan få?
9. Känner du att du har bra koll på vilka risker det finns med att konsumera för mycket, är du medveten och tänker till innan du köper något?
Som sagt, jag kräver inte att någon ska svara på detta. Men det vore oerhört trevligt och det tar inte många minuter. Spydiga kommentarer vill jag helst inte ha.
Tack på förhand. Svara gärna på undersökningen med.
Håller på med ett litet arbete i skolan om ungdomars konsumtionsvanor och ekonomi. Detta är kanske att spänna pilbågen lite hårt men tänkte jag skulle slänga ut några frågor som ni gärna får svara lite kort på, för att på så sätt hjälpa mig lite med mitt arbete. Arbetet handlar om ungdomar, så frågorna riktar sig främst mot dem som fortfarande går i skolan(högstadiet/gymnasiet).
1. Vad för inkomst har du? Ex studiebidrag. Jobb på sidan av skolan?
2. Sparar du något av denna imkonst? Gör du det regelbundet eller ibland?
3. Kan du få mer pengar av dina föräldrar eller liknande om du behöver det?
4. Vilka utgifter har du? Hur mycket pengar varje månad lägger du på olika inköp av saker? Vad köper du då?
5. Ångrar du någongång ett köp du gjort? Varför då?
6. Hur mycket påverkas du av reklam? Vad tycker du om all reklam som finns?
7. Vad är den största anledningen till varför du köpt en sak/pryl? Är det reklam? får att få status? varför köper man prylar?
8. Tänker du på vilka konsekvenser ett inköp kan få?
9. Känner du att du har bra koll på vilka risker det finns med att konsumera för mycket, är du medveten och tänker till innan du köper något?
Som sagt, jag kräver inte att någon ska svara på detta. Men det vore oerhört trevligt och det tar inte många minuter. Spydiga kommentarer vill jag helst inte ha.
Tack på förhand. Svara gärna på undersökningen med.
Hur mycket egna pengar har du att röra dig med varje månad?
104 personer har röstat