Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

skolupg. hjälp (privatjuridik)

Postat av stabilprofil den 7 November 2013, 12:58
3 kommentarer · 446 träffar
Har en sjukt jobbig fråga inom privatjuridik, frågan lyder:

Min moster är duktig på att förvalta pengar. Hon erbjöd sig att förvalta ett mindre arv jag fått. Eftersom jag inte är så insatt i ekonomiska frågor accepterade jag med glädje. Som ersättning för besväret skulle hon få en viss procent på avkastningen på mitt kapital. I övrigt fick hon förvalta pengarna ganska fritt, men hon var naturligtvis skyldig att redovisa pengarna för mig.

Det gick ett par år och jag tänkte inte så mycket på saken. Men så beslöt jag mig för att köpa en bostadsrätt och behövde då pengarna.

När jag skulle ta ut pengarna var där mindre pengar än vad jag hade satt in! Detta trots högkonjunktur och börsyra. Jag blev förvånad och började granska kontot. Då visade det sig att den redovisning jag hade fått av min moster inte stämde överens med de verkliga förhållandena.
Min moster hade med andra ord tagit pengarna och försökt dölja det med falsk redovisning.

a. Vilka brott kan min moster fällas för?
b. Vad är skillnaderna mellan bedrägeri, förskingring och stöld

ber om ursäkt för skolupg här på fb, men har suttit med skiten i ca 2 timmar nu, hah.

3 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 3 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..