1
Statistik, val av test
Postat av lfg den 14 Oktober 2013, 15:11
2 kommentarer · 1 042 träffar
Hej!
Tänkte höra med alla statistikintresserade efter hjälp angående vår statistiska slutsats på en laboration inom psykologi. Jag tänkte kort höra om mitt val av test och tillvägagångssätt verkar rimligt.
Vi har gjort en undersökning angående frekvensinlärning. Kan vi lära in frekvenser omedvetet? det finns forskning som visar på det. Vår laboration är liten till storleken men det är en A-kurs, och vi lär oss grunderna.
Vårt test gick ut på att visa i detta fall 15 personer ett bildspel med 35 slumpade ord i följd (4 olika ord). Dessa ord är färgade i slumpade färger. (fyra färger totalt, röd, grön, blå, gul.)
Vi ber dem innan testet försöka minnas hur ofta orden de olika orden dyker upp.
Efter testet ber vi dem rangordna vilket ord de tror var vanligast, där 1 är vanligast, ex:
1. tentamen
2. student
3. gasque
4. nollning
Men vi ber dem även försöka uppskatta hur ofta färgerna förekom för att undersöka ifall de även lärt sig frekvenserna av detta, men då omedvetet, ex:
1. Gul
2. Grön
3. Röd
4. Blå
Min tanke är, är ett chi-två-test här rimligt för att kunna jämföra våra resultat med något? Kort tänkt, vår hypotes blir typ "det är ingen skillnad mellan resultatet och de verkliga frekvenserna av färger"
Vi ser en fördelning på tex gul 15 grön 8 röd 8 blå 4. Vi jämför dessa med väntevärden (hur ofta de faktiskt förekom) och kan sedan använda oss av signifikansnivå på 0,95 och 3 frihetsgrader och se ifall tröskelvärdet underskrids etc.
Tänker jag rätt vid val av test?
Tack på förhand!
Anton Löfgren
Tänkte höra med alla statistikintresserade efter hjälp angående vår statistiska slutsats på en laboration inom psykologi. Jag tänkte kort höra om mitt val av test och tillvägagångssätt verkar rimligt.
Vi har gjort en undersökning angående frekvensinlärning. Kan vi lära in frekvenser omedvetet? det finns forskning som visar på det. Vår laboration är liten till storleken men det är en A-kurs, och vi lär oss grunderna.
Vårt test gick ut på att visa i detta fall 15 personer ett bildspel med 35 slumpade ord i följd (4 olika ord). Dessa ord är färgade i slumpade färger. (fyra färger totalt, röd, grön, blå, gul.)
Vi ber dem innan testet försöka minnas hur ofta orden de olika orden dyker upp.
Efter testet ber vi dem rangordna vilket ord de tror var vanligast, där 1 är vanligast, ex:
1. tentamen
2. student
3. gasque
4. nollning
Men vi ber dem även försöka uppskatta hur ofta färgerna förekom för att undersöka ifall de även lärt sig frekvenserna av detta, men då omedvetet, ex:
1. Gul
2. Grön
3. Röd
4. Blå
Min tanke är, är ett chi-två-test här rimligt för att kunna jämföra våra resultat med något? Kort tänkt, vår hypotes blir typ "det är ingen skillnad mellan resultatet och de verkliga frekvenserna av färger"
Vi ser en fördelning på tex gul 15 grön 8 röd 8 blå 4. Vi jämför dessa med väntevärden (hur ofta de faktiskt förekom) och kan sedan använda oss av signifikansnivå på 0,95 och 3 frihetsgrader och se ifall tröskelvärdet underskrids etc.
Tänker jag rätt vid val av test?
Tack på förhand!
Anton Löfgren






