Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

CSN - Dilemma

Postat av zelz den 24 September 2013, 17:54
19 kommentarer · 509 träffar
Hej,

Någon som har erfarenhet av att man har haft för hög inkomst för CSN?

Under år 2013 har jag tjänat ~200tkr samtidigt som jag studerar heltid på KTH. Fribeloppet från CSN är på cirka 65 tkr/halvår. Jag har enbart sökt CSN för det första halvåret 2013. Givetvis är jag återbetalningskyldig, men min fråga är hur det går att redovisa sina inkomster. Kan jag redovisa en del av mina inkomster till denna halva av året? Har ej sökt CSN för detta halvår, så om det ej går att fördela ut sina redovisade inkomster under hela året istället för enbart det första halvåret (fick en lön på 150k innan skatt, pga. retroaktiv), går det att fördela ut dessa 150 k under båda halvorna eller ej? Annars bör jag ju ansöka om CSN även detta halvår för att uppnå ett högre fribelopp totalt sett.

För övrigt ser jag verkligen inte poängen med att demotivera studenter att jobba, jag har tillfört samhällsnytta i form av skatt till skillnad från många andra bidragstagare. Hatar verkligen Sveriges synsätt på att alltid skära ner på de som faktiskt är framgångsrika, och gynna de som inte gör ett skit. Skatt m.m är legitimerad stöld.
Föregående tråd
Nästa tråd

19 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.

Skriv en kommentar