Hej Fragbite! Jag är 18 vårar gammal och har under flera år nu upplevt morgonångest nästan varenda dag jag vaknar. För er som inte haft något liknande kan jag förklara hur det känns för mig ungefär:
Jag kan på kvällen sitta och vara skitglad och peppa som fan inför den där festen på fredag, men sedan nästa dag när jag vaknar så tänker jag direkt "Idag är dagen något går åt helvete totalt" och jag känner verkligen inte för att gå på den där festen helt plötsligt utan vill hellre ligga hemma i sängen och stirra in i en vägg. Känns som en blandning mellan rädsla och nervositet ungefär.
Men sen när jag gått upp och sitter på tåget till skolan känns allt helt plötsligt som på kvällen innan. Det är faktiskt lite jobbigt.
Är även ganska rejält morgontrött och har en gnutta sömnproblem, sover oftast inte mer än 5 timmar på vardagar om ens det. Dock är det värt att tillägga att jag aldrig behövt speciellt mycket sömn.
Någon som upplevt liknande? Dela gärna med er om hur det är/var för er och hur det gick över om det nu gjort det :) Ha det bra.
Alternativt börja med koffein på morgonen så man kommer igång, dock inte det bästa alternativet.
Jag kan även tycka att det är jobbigt med träning på kvällen och känner att jag bara vill sitta hemma och göra ingenting, när jag vaknar på morgonen.
Dock så tror jag att det bara är en fas, eller att man lever för ohälsosamt. Men jag är som dig, aldrig behövt särskilt mycket sömn, utan kan sova 2 timmar per natt och ändå vara piggare hela dagen än mina kompisar som sover betydligt mer. Fyller 18 om 3 veckor f.ö.
Skrivet med min Android-mobil
jag mår alltid dåligt, är sur och trött på allt varje morgon. men som du säger så går det över när man hoppat upp och börjar vakna till lite. varit så sen jag började gymnasiet åtminstone, är nu 21 och jobbar och det är fortfarande likadant.
Precis, jag sov faktiskt ironiskt nog 2 timmar i förrgår och var pigg hela dagen och gick sedan och la mig typ 2 på natten för att få 4 timmar sömn nästa natt osv. Sen har vi t.ex min flickvän som sover ett halvdygn men ändå är som en pårökt sasquatch hela dagen. Lustigt det där.
Skönt att höra att det inte bara är jag grabbar. :) (Tråkigt att ni känner som mig dock såklart, men ni förstår vad jag menar haha.)
Man vaknar upp, mår bra i 3 sek sen minns man allt skit
#7 Gud vad jag känner igen mig i allt ni skriver. Tänker precis samma sak om mitt bilkörkort, tänker alltid "Vad håller jag på med? Jag är alldeles för dålig för att kirra ett körkort under 3an, jeez" på morgonen. Sen får man tillbaka självförtroendet ett tag efter man gått upp.
käkar för övrigt inte heller frukost och har inte gjort sedan jag gick i lågstadiet, så det var typ 10 år sedan. förutom sena frukostar vid 12-tiden några enstaka helger när man blir sugen.
Det har sabbat mycket under min ungdom, och jag känner av tröttheten samt sen lilla ångesten angående allting varje morgon fortfarande, som du. Det är inget jag försöker visa, men jag är rätt kluven när det gäller det mesta man ska hitta på (som ett gäng polare) då jag alltid tänker över saken vi ska göra 700 gånger om, om hur jobbigt och ångestframkallande det kan vara o.s.v. , men efter att ha tagit tjuren vid hornen många gånger om och bara gjort saker jag inte velat så har jag lärt mig att det inte är så farligt i alla fall - och har därav gått ett steg framåt i livet.
^dåligt skrivet men ja, jag har känt av det och gör fortfarande.