Tjena! Har rest väldigt mycket i Europa men funderar nu på att göra något som bara kom upp!
Funderar på att dra till Kina i 5veckor och studera kinesiska och bo på campus :) Lär ju träffa en hel del folk när man är i Skolan etc sen kan de va kul o lära sig lite också och facka ur på kvällarna. Ska ju tydligen vara väldigt billigt
Kollat upp och en kurs på 5veckor kostar ca 3200kr sen 160kr/dag för en liten lägenhet.
Mat etc är väldigt billigt, staden jag checkat in är Shanghai som verkar sjukt awesome.
Nu tänkte jag bara höra om någon här varit i Kina och gjort något liknande som kan berätta lite om :)
De flesta verkar ju vilja dra till Usa/spanien etc, jag är typ tvärtom, semestrat i UKraina/kosovo/Serbien/Rysslan d/ etc, mycket roligare att ej gå mainstream!
Skrivet med min iPhone
Skrivet med min Android-mobil
Skrivet med min iPhone
Kina är jävligt najs, det är det. Självklart ska du dra dit, najs folk och trevliga städer. Allting är väldigt annorlunda från Sverige, så det är jävligt kul att uppleva landet också.
Dock vet jag inte vad du menar med "fucka ur", men ta det jävligt försiktigt på kvällarna. På de stora barerna/nattklubbarna så hänger det oftast fel folk som du definitivt inte vill hamla i trubbel med. Sen är polisen också JÄVLIGT hårt, så rulla inte omkring packad på kvällarna och hitta på skit för då åker du dit hårt..
Är alldeles för trött för att skriva atm, men undrar du något om Kina i ren allmänhet så äre bara att langa iväg ett PM.
skulle bli väldigt pussig och snussig om jag fick svar på den frågan
nämen skämt å sido så skulle jag bli glad om jag fick lite kort info om just detta.
ha det faboulous ! ;)
Skrivet med min iPhone
Språket på väg bort? Definitivt inte. Kinesiska bör snarare vara med redan från grundskolan med tanke på vilken stark ekonomi Kina har, och med vilket inflytande Kina har på den västerländska marknaden.
Men sure, jag håller med dig om att det är totalt onödigt att endast resa för att studera språket i fem veckor för det är ett svårt språk.
Språket bygger på toner, t.ex. betyder tu och tú helt olika saker. (Nu vet jag inte ifall tu är ett riktigt ord i det kinesiska språket, men det är ett exempel på hur språket fungerar).
Men du bör definitivt åka dit och uppleva naturen och få en liten smak över hur språket fungerar. Mycket mer än så kommer du tyvärr inte lära dig på så kort tid.
Kinas ekonomi är förövrigt förskönad och företagen börjar nu istället flytta sig till Indien osv. Så vi kanske ska ta och lära oss indiska nu istället? Bubblan i Kina kommer snart att spricka, kom ihåg vart du läste det först.
Jag säger inte att kinesiska är dåligt att kunna då det fortfarande kommer vara i bruk många generationer framöver och en svensk som kan tala det kinesiska språket är och kommer vara eftertraktad på arbetsmarknaden. Men det vi pratade om nu var det kinesiska språket generellt sett, och det är ett skitspråk med tanke på inlärningen/kunskapen som krävs.
Känn på landet och försök få en inblick hur det skulle vara bo och studera där.
Läs bloggar och liknande från folk som studerar/har studerat där.
Ta hjälp av någon förmedlare av språkresor, som blueberry eller liknande. Dom hjälper med boende, pappren, skolor, program och hela köret, värt!
Var själv helt inne på att dra till Sydkorea för att läsa språket tills jag reste dit och fick uppleva landet.
Lycka till!