Hej fragbite.
Är lite fundersam över en sak, mitt internet har alltid varit jätteslitet. Har 12-24mbit/s eller 12-30mbit/s som det heter numera. Dvs adsl i telejacket, periodvis har jag haft disconnectproblem och har oftast fått ut runt 10-12mbit/s ned max. Aldrig över 12.5mbit/s.
När mitt internet började gå ner ständigt var 5:e minut under sommaren så ringde vi in och klagade. Då sa de att "de skulle byta profil". Är lite nyfiken, vad innebär detta? Nu får jag ut runt 14-15mbit/s.. Känns ju som man blivit blåst mer eller mindre då mitt internet alltid har varit risigt i form av dc/ostabilt.
DC problemen är så gott som lösta efter en jävla massa tjat ifrån min sida, var hårdvarufel i telestationen tydligen, som tog över 1 år för dom att inse.
Ifrån dag 1 av felanmälan ska du säga till om kompensation, sen när alla problem är lösta så räknar de på hur mycket du ska få tillbaka.
Fick ut lite över 2000 spänn för mina problem, tog sin tid dock.
Och verkar ju lite "konstigt" att sjukt många har samma problem med 24 abonnemangen.
Har 24 och får aldrig mer än 11,99 som MAX som att det är en gräns dom satt. Har grannar som upplevt exakt samma sak nämligen att dom tidigare hade runt 16 men att det på senare sjunkit ner till att ligga 12 exakt
Får även WAN disconnects tills jag stängt av modemet 1 minut ibland. Verkar vara stationen som är totalt värdelös och verkar precis som #4 <-- bara att ingen bryr sig ^_^
Fiber installationen skulle ta 1 år innan det var klart så får leva med telia sketna support och hastigeter. Pingtiderna är bra dock enda som gör det värt
Lycka till med BBB's support, dom skickar inte ens ut tekniker.
#0 Vad har du för avstånd till stationen? Ligger du på över 3km och sitter på kopparkabel så KOMMER det bli störningar oavsett vilken operatör du har.
#5 Det finns inte något system i dagsläget som kan ha KONSTANT koll på en miljon hushålls kontakt med diverse stationer. Förstår du hur omfattande det är? Det är ingen lätt uppgift.
#3 Supporten gör inte hela felsökningen, utan dom skickar vidare informationen till en entreprenör som skickar ut en tekniker.
Varför får man inte ut sin hastighet?
1. Avstånd från stationen påverkar hastighet och stabilitet väldigt mycket.
2. Kabeln kan vara dålig, eller så kanske isoleringen etc har börjat ge upp och därför blir det en avledning vilket resulterar i dåliga resultat.
3. Din egna utrusning kan störa, allt från telefoner till faxmaskiner kan påverka din hastighet.
4. Operatörer sätter ingen mindre "gräns". Alla som bor inom ett rimligt avstånd till en station (1-3km) bör ha väldigt nära sin max utlovade hastighet. Har varit med om flertalet som bor nära stationen som får 25-26mbit/s inpumpat i telejacket när de har Telia 12-24mbit/s.
5. Det är inte Telia, Bredbandbolagets ELLER comhem som äger ledningarna. Det är heller inte dom som sköter om dom. Det dom gör är att samla info från sina kunder och felsöker kabeln via programvara för att se om något är galet. Är något galet i kabeln så skickar de ut en tekniker för att åtgärda problemet.
"Lär ju vara jättemånga som inte orkar ringa in och klaga etc."
Om du bara visste hur varma telefonerna går hos internetleverantörer, bara i luleå sitter det 12st team på 18 personer i varje team på kundSUPPORTEN. Det är inte kundtjänsten, kundrelationsteamet eller något annat team inräknat, det är BARA supporten. Finns 2 ställen med support till i Sverige som är i Sundsvall och Göteborg och där är kontoren ännu större.
Värt att tillägga är att det trots detta är kö väldigt ofta, och att Telia har en service i världsklass enligt statistik och formulär från kunder.
Jätte vackert skrivet verkligen,
Men tycker du det är rätt att ta fullt pris för en service som inte fungerar som på pappret?
Bor vägg i vägg med en som har bredbandsbolaget som fick ut 19 (!) mbit per sekund, medans jag får ut exakt 12, på Telia.
När jag berättade det fick jag ett väldigt spydigt svar så nej, det finns även riktigt dåligt folk som jobbar med kundtjänst, och jag kan säga att jag är väldigt trevlig i telefon, för jag vet att det inte är den jag pratar med som gör fel.