Hejsan freggabajt!
funderar på att flytta till en egen lägenhet där det ingår el, internet och vatten, delar med en kompis så 4k kostar hyran i månaden, men de betalar ju farsan så de är inga problem.
Men jag funderade lite på vad det kostar med mat, och allt annat skit som man behöver?
kommer äta 5st gratis måltider i veckan då plugget står för lunch ish.
Så alltså, vad kostar det att bo i sån lägenhet, med mat och allt annat skit, andra nöjen osv.
kläder betalar morsan och farsa (ish) köper väl lite själv oså men i de stora hela så betalar dom de mesta av kläderna.
Tack på förhand!
Skrivet med min Android-mobil
Du får kanske vara lite snålare än vanligt dock.
Dyrast är ju spriten till de obligatoriska festerna som sker per automatik om man har egen lägenhet tsm med en kompis. ;)
njae, det räcker med att man är slacker med att söka jobb och att päronen inte betalar allt.
Slutlönen brukar oftast inte räcka
2775:- för lägenheten, 300:- för 10/10lina, 400:- för buss.
3500 där, men det duger ju med 2775:-.
Jag har 1000:- till mat, funkar då jag är hemma i smitt varannan helg (lördag/söndag) och inte äter frukost :)
1500:- bör räcka till mat för 1 person om du kan hantera inköpen! Lägger f.ö. 150:- i månaden (minst) på coca cola <3
Pm om du vill fråga mer :)
Skrivet med min iPhone
#11 låter ju tvärchill, lägenheten och internet betalar farsan, sen har ju gymnasiekortet som jag åker buss på.
men 1k på mat tror du man kan hålla sig till de om man inte käkar sibylla allt för många gåner?
Menade framförallt majoriteten som får socialbidrag (försörjningsstöd).
Självklart har du rätt i det du säger.
Vill ni käka som fan så blir det dyrt. Vill ni bara käka nudlar och köttbullar så blir det billigt. Svårare än så är det inte.
Ni kan leva på 500 spänn om ni så vill. Bara ni tänker smartare.
Jag köpte min lägenhet och bor ensam i en trea.
Med hyra och lån betalar jag ca 5k i månaden.
Maten går åt, men jag köper lite billys och kokar mest pasta när jag bara är själv. Så det blir inte så mycket.
Det gäller bara att inte käka ute så ofta.
Sen kommer ju kostnad på bilen, bensin och sådant. Men det har nog inte ni några bekymmer med.
Jag bodde i fosterfamilj och soc sa att jag skulle flytta till egen lägenhet efter studenten, dom gav mig 3 månader att hitta en på!
Har inte tagit droger whatsoever, är en helt vanlig kille som hade det riktigt svårt hemma hos min mamma under uppväxten bara :)
btw hur gammal är du? betalar dina päron hyra + kläder kan du ju inte vara över 16?
Pappa betalar ju allt åt dig ;P
Skrivet med min Android-mobil
Sen käkar jag på jobbet varje dag och köper även cigg varannan dag så 50 spänn per dag i snitt beroende på vad jag äter om jag drar av ciggen.
3-4k per månad på mat alltså :)
Allt beror ju på vad man prioriterar, du kan absolut klara dig på 1000:- per månad om du lagar storkok och planerar dina rätter och inte inpuls handlar som är väldigt lätt om man kommer ovetandes till matbutiken om vad man ska köpa.
Tillkommer alltid extra kostnader till lägenhet som man får vara beredd på. Allt från att saker går sönder till mobilräkning etc.
För maten blir ca 1500kr (Tar för givet att du äter på något uteställe eller restaurang några gånger per månad) och då har du 2000kr kvar för nöjen och kläder. Kläder köper man inte varje månad och man super inte varje helg heller(Om man har ett liv så att säga).
Tips: Ansök om Bostadsbidrag och kolla ifall du kan få studentrabatt osv. :PP