Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Kränkta kvinnor hyllar Apartheid

Postat av Låst konto 49517 den 22 Juli 2013, 15:36
7 kommentarer · 452 träffar
När vi läste om Apartheid i skolan var samtliga i klassrummet enigt negativa till den diskriminering och segregering som Apartheidkonceptet innebar. Nu har en mörkhyad kränkt kvinna blåst liv i det otidsenliga Apartheidkonceptet i och med den sexistiska klubben Gubbhen. Gubbhen har anammat Apartheids idé om att attribut som individer till väldigt låg grad kan rå för ska ligga till grund för segregation och diskriminering.

http://www.tv4play.se/program/ nyhetsmorgon?video_id=2401429

I Apartheidsamhället existerade det frizoner för vita där man kunde koppla av och slippa färgades närvaro, där vita kunde befinna utan att behöva förhålla sig till färgade på ett sätt man inte behövde när det bara vita var närvarande. Det var en ny generation av vita som växte upp med att vit makt var mer rumsrent och utbrett samt att vita tog sig själva på allvar och verkligen ville göra saker i rum där de kände sig trygga och kan göra det de vill göra. Vad vita gör i rum där det bara är vita och det trygga utrymme som vita skapar när det inte är några färgade kunde anses väldigt viktigt, men samtidigt väldigt provocerande för omvärlden som senare utförde sanktioner mot Sydafrika.

Om klubben även kommer hålla separationskvällar där ras, etnicitet eller religionstillhörighet sorteras ut framgår inte. Soraya Hashim tycker att det är intressant att folk blir provocerade av Apartheidkonceptet.

Vad tycker ni om detta? Personligen resonerar jag som så att om jag har något emot Somalier, för att ta ett exempel, då är det bättre att jag kanske rent av tvingas jobba med mina fördomar och generaliseringar gentemot den gruppen istället för att samhällets anpassas efter rasism eller sexism. En ickesexistiskt, ickerasistiskt samhälle där diskriminering inte tillåts helt enkelt.

7 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 7 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..