1
Kan polaren åka fast?
Postat av sajv4H den 22 Juni 2013, 18:10
13 kommentarer · 296 träffar
Tja folket!
Jag undrar över en sak som hände igår.
Vi gick ifrån en förfest igår på väg mot krogen. Vi träffade några vi kände och blev ståendes och pratade.
Alla hade vi en öl i handen när vi stod där då en polisbil kör upp bredvid oss och stannar.
Ut kommer 2 kvinnliga poliser som går med rask takt emot oss och säger:
-Häll ut ölen, det är olagligt att dricka på allmän plats.
Vi häller ut det vi har i handen, men en polare tar sig en sista klunk och då rusar ena polisen fram och rycker den ur handen på han.
-HÖR DU INTE VAD JAG SÄGER?
Hon blir rätt arg och drar ut sitt häfte för att skriva böter på.
Polaren, som kan va rätt stor i käften, säger:
-Jag tänker inte ta en böter, jag har inte druckit.
Hon blir rätt irriterad på honom:
-Vill du att vi skall göra detta till en sak för domstolen?
-Ja, svarar han.
Man riktigt ser hur mycket hon hatar honom.
-Om du erkänner nu, tar en böter, så slipper du resten, försöker hon.
-Jag har inte druckit på offentlig plats, jag erkänner inte till något brott, så vi måste ta detta till domstolen, säger han och hånler.
Hon tar hans uppgifter och säger att han kommer få ett brev om tider osv.
Nu till min fråga. Bötern han skulle få låg på 500 kr. Finns det ens en chans att de kommer tillsätta en domstol med domare, vittnen, ta tid och energi ur rättssystemet för en sådan grej?
Borde alla som är med om något liknande bara ta domstol och låta grejen rinna ut i sanden?
Vad tror ni?
Jag undrar över en sak som hände igår.
Vi gick ifrån en förfest igår på väg mot krogen. Vi träffade några vi kände och blev ståendes och pratade.
Alla hade vi en öl i handen när vi stod där då en polisbil kör upp bredvid oss och stannar.
Ut kommer 2 kvinnliga poliser som går med rask takt emot oss och säger:
-Häll ut ölen, det är olagligt att dricka på allmän plats.
Vi häller ut det vi har i handen, men en polare tar sig en sista klunk och då rusar ena polisen fram och rycker den ur handen på han.
-HÖR DU INTE VAD JAG SÄGER?
Hon blir rätt arg och drar ut sitt häfte för att skriva böter på.
Polaren, som kan va rätt stor i käften, säger:
-Jag tänker inte ta en böter, jag har inte druckit.
Hon blir rätt irriterad på honom:
-Vill du att vi skall göra detta till en sak för domstolen?
-Ja, svarar han.
Man riktigt ser hur mycket hon hatar honom.
-Om du erkänner nu, tar en böter, så slipper du resten, försöker hon.
-Jag har inte druckit på offentlig plats, jag erkänner inte till något brott, så vi måste ta detta till domstolen, säger han och hånler.
Hon tar hans uppgifter och säger att han kommer få ett brev om tider osv.
Nu till min fråga. Bötern han skulle få låg på 500 kr. Finns det ens en chans att de kommer tillsätta en domstol med domare, vittnen, ta tid och energi ur rättssystemet för en sådan grej?
Borde alla som är med om något liknande bara ta domstol och låta grejen rinna ut i sanden?
Vad tror ni?