Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Engelska och Svenska är ju både från Germanska Språkträdet så det är ju besläktat, om än på lång sikt.
Utan att vara allt för självgod så pratar jag riktigt bra Tyska, bara läst ett år (Steg 1) under 2an i Gymnasiet, men det fastnade direkt.
Engelska däremot är jag inte särskilt bra på. Läste bara till B.
Låter ganska tillgjort, du anstränger dig för mycket. Många svenskar kan prata riktigt bra engelska men det låter ofta tillgjort och flyter inte på lika bra som riktiga amerikaner.
Fast jag är ju fortfarande inte ute efter kritik, utan jag vill veta huruvida det finns någon som kan detta förutom mig här i Sverige. Jag vet att det inte låter tillgjort. Detta är något endast svenskar påpekar, då du vet att jag är svensk. Som en amerikan själv skrev "Amerikaner i the midlands låter väldigt tillgjorda själva för ett svenskt öra.". En amerikansk lärare har ju själv sagt "You could be my long-time neighbour, så det är väl inga problem på den fronten.
#13 " jag vill veta huruvida det finns någon som kan detta förutom mig här i Sverige", tror du att du är den enda jäveln i Sverige som kan prata engelska? Jösses grabben! =D
När du, om du(!), anländer till en högskola där det finns folk som faktiskt använder engelska i tal eller skrift någorlunda kommer du bara blända in i mängden. :)
Trots detta har jag sökt på ett flertal forum och även sett skådespelare som bott i USA i ett flertal år men fortfarande har en svensk brytning. Visa mig någon så att jag kan få höra med mina egna öron! :)
#13 oavsett vad du försöker lura i dig själv så är denna tråd gjord för att skryta. Jaha, du är duktig på engelska. Grattis. Det är väl inget jävla fenomen. Du pratar som att det är någon slags talang, något man föds med, som ett sjätte sinne. Men så är det icke min vän.
Ja, det finns säkert folk som också är väldigt duktiga på engelska i Sverige.
#15 jag förstår bara inte varför du är så sugen på att veta om någon är lika duktig som du på engelska?
#15 De har en svensk brytning enligt dig, ja. När du lyssnar på Joel Kinnaman prata engelska till exempel, då hör du hans svenska brytning solklart. Men fråga en amerikan om dom hör det, svaret blir oftast nej.
Dags att komma ned på jorden grabben, det var inte särskilt speciellt. Har en tjej i min klass som pratar så pass bra amerikansk engelska att jag omöjligt kan höra att hon någonsin ens skulle besökt Sverige. När jag lyssnade på detta hör man på din röst att du gör dig till.
Visst, du har ett bra uttal, men nej, du är verkligen inte den enda i Sverige, förmodligen inte ens den enda på din skola, som pratar bra amerikansk engelska.
#19 han sa inte att precis alla svenskar som är filmstjärnor i USA pratar utan brytning, han nämnde Joel Kinnaman inte Alexander Skarsgård, så hur du kan komma med det som ett motargument är för mig väldigt konstigt.
Men herregud, alla kan ju HÄRMA amerikanska dialekter? Det är väl klart som fan att man kan imitera dem, sedan tycker jag att dina ljudfiler låter något krystade - det låter som om du anstränger dig och du pratar inte lika fort som man gör på svenska (och som infödda amerikaner gör på engelska).
När jag spelade Lotro trodde min guild att jag kom från Louisiana i två månader - jag pratade alltså på Ventrilo på sydstatsdialekt under hela den tiden. Och ingen märkte något.
Det du har "talang" för är något som de flesta kan göra om de försöker.
EDIT: Och förresten, du vet mycket väl att den enda anledningen till att du skapade den här tråden var för att få beröm, alternativt bekräftelse.
Plus en uppsats han skrivit till engelska c och det han ville med tråden, enligt han själv, var att veta om någon annan besatt denna superkraft att kunna prata engelska flytande och låta precis som en riktig amerikan. Samt hur det kommer sig att han besitter denna superkraft.
är det bara jag som tycker det är pinsamt o lyssna på folk prata engelska som inte är från usa? :S
vet inte varför.. te.x spanska klarar jag av. men det har blivit något, vet inte om alla låter så tillgjorda när dom pratar engelska eller vad det är frågan om haha men klarar inte av o lyssna på det över internet eller irl. om det inte är en amerikanare då :p
Skulle gärna läsa denna uppsats. Hann inte se den innan #0 tog bort den.
Engelsk grammatik och konsten att formulera sig på ett snyggt sätt är jag, för att vara ärlig, väldigt bra på. Släng iväg ett PM, #0, om du önskar få feedback.
Att prata är jag också väldigt bra på, pratar utan några som helst problem. Dock hörs det, om man lyssnar noga, att jag inte är född i engelskt talande land.
att prata i andra dialekter, det kan alla. om det nu är naturligt eller inte är en annan fråga. sen att kunna prata i andra dialekter innebär ingenting då huvudsyftet är att göra sig förstådd.
som det verkar tycker du att du har en "cool" röst.
Men! Om jag får tycka till så låter det som att du tänker eller läser innan du uttrycker det, förstår du? Om du slappnar av och pratar "casual style" och från hjärtat med åtanke med amerikansk akcent så kan det bli 10/10. Det är bara att öva! :)
Amerikansk "dialekt" är ju piss easy. Vår media har spammats med amerikansk skit så det är inte något speciellt. Kom tillbaka när du snackar som en britfag.
Killen blev ledsen när han insåg sanningen :( Varför ens skapa en tråd om du inte kan tåla den kritik du får?
Säger som #22, du gjorde enbart detta för att får beröm.
#47 Så du lär dig engelska enbart för betygets skull?
Antar att du går något högskola/högskoleförberedande linje? Säker på att du inte kommer ha nytta av språket i ditt yrkesområde?
Jag tjänar poäng på att få A i engelska pga den skriftliga delen. Min muntliga är helt ok och jag behöver inte satsa på det mer än vad jag för för att få ett bra betyg. Du får tycka som du vill!
#50 Haha, Räddaren i nöden. Varför tror du att han lade upp det då? För att han ville veta om någon annan också kunde det och hur det kom sig att han kunde det? Jag svarade på båda dessa frågor i #22 men det var tydligen ändå inte ett "vettigt" svar.
Copyright Fragbite. Allt innehåll på Fragbite är skyddat enligt Upphovsrättslagen. Citat eller texter baserade på Fragbites innehåll ska följas eller föregås av källhänvisning.
Alla åsikter uttryckta på Fragbite representerar varje enskild skribent och överensstämmer inte nödvändigtvis med Fragbites åsikter.
Programmering och design av Fredric Bohlin. För frågor rörande sajten kan du skicka iväg ett email till vår support.
Cookies
Fragbite använder cookies för att spara användarspecifik information så som t.ex. användarnamn. Cookies sparas även när man deltar i omröstningar och för att föra statistik. För att slippa cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar eller välja att inte besöka Fragbite. Den här textraden finns här på grund av lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft 25 juli 2003.
Annonsering
Är du intresserad av att annonsera på Fragbite, tryck här.
ont: Du var sjukt duktig på att tala med amerikansk dialekt iaf.
Engelska och Svenska är ju både från Germanska Språkträdet så det är ju besläktat, om än på lång sikt.
Utan att vara allt för självgod så pratar jag riktigt bra Tyska, bara läst ett år (Steg 1) under 2an i Gymnasiet, men det fastnade direkt.
Engelska däremot är jag inte särskilt bra på. Läste bara till B.
Ingen aning hur detta kommer sig dock.
Mvh Nibbz0N
När du, om du(!), anländer till en högskola där det finns folk som faktiskt använder engelska i tal eller skrift någorlunda kommer du bara blända in i mängden. :)
Ja, det finns säkert folk som också är väldigt duktiga på engelska i Sverige.
#15 jag förstår bara inte varför du är så sugen på att veta om någon är lika duktig som du på engelska?
Visst, du har ett bra uttal, men nej, du är verkligen inte den enda i Sverige, förmodligen inte ens den enda på din skola, som pratar bra amerikansk engelska.
När jag spelade Lotro trodde min guild att jag kom från Louisiana i två månader - jag pratade alltså på Ventrilo på sydstatsdialekt under hela den tiden. Och ingen märkte något.
Det du har "talang" för är något som de flesta kan göra om de försöker.
EDIT: Och förresten, du vet mycket väl att den enda anledningen till att du skapade den här tråden var för att få beröm, alternativt bekräftelse.
#22, Bra sagt.
https://soundcloud.com/azera-1 /sylvia-plath-cut
Plus en uppsats han skrivit till engelska c och det han ville med tråden, enligt han själv, var att veta om någon annan besatt denna superkraft att kunna prata engelska flytande och låta precis som en riktig amerikan. Samt hur det kommer sig att han besitter denna superkraft.
vet inte varför.. te.x spanska klarar jag av. men det har blivit något, vet inte om alla låter så tillgjorda när dom pratar engelska eller vad det är frågan om haha men klarar inte av o lyssna på det över internet eller irl. om det inte är en amerikanare då :p
Engelsk grammatik och konsten att formulera sig på ett snyggt sätt är jag, för att vara ärlig, väldigt bra på. Släng iväg ett PM, #0, om du önskar få feedback.
Att prata är jag också väldigt bra på, pratar utan några som helst problem. Dock hörs det, om man lyssnar noga, att jag inte är född i engelskt talande land.
som det verkar tycker du att du har en "cool" röst.
vad kul för dig, säger jag då.
#27 låter som dålig röstskådespeleri imo.
Jag talar garanterat bättre amerikansk engelska än du, även om inte min heller är 100% klockren än.
Tråden var hur som helst enormt patetisk och jag skäms å dina vägnar.
Men! Om jag får tycka till så låter det som att du tänker eller läser innan du uttrycker det, förstår du? Om du slappnar av och pratar "casual style" och från hjärtat med åtanke med amerikansk akcent så kan det bli 10/10. Det är bara att öva! :)
Good luck, dude! :)
#40 Är du släkt med Gyllenestrupen?
Vet av folk som talar bättre än dig.
Tbh: Man har hur du gör till dig och du var inte ''speciell''
Nej jag får A på alla skriftliga engelskaprov så mitt mål är inte att få A på muntliga delen eftersom jag ändå får minst B i betyg.
Säger som #22, du gjorde enbart detta för att får beröm.
Antar att du går något högskola/högskoleförberedande linje? Säker på att du inte kommer ha nytta av språket i ditt yrkesområde?
Tycker du resonerar oerhört dumt..
Jag tjänar poäng på att få A i engelska pga den skriftliga delen. Min muntliga är helt ok och jag behöver inte satsa på det mer än vad jag för för att få ett bra betyg. Du får tycka som du vill!
Få reda på om det fanns andra svenskar som kan tala med amerikansk dialekt?
I så fall.
Ja.
/end.