God kväll gott folk.
Hittade precis den här kortfilmen:
http://www.svt.se/15/amnen/min -kompis-roker-pa-1
Frågan jag har är, har SVT någonsin haft en debatt, gjort en reklamfilm eller liknande om ex. Heroin eller pillermissbruk?
Har aldrig sett något av detta.
Diskussion: Bör arbetet mot missbruk av receptbelagda mediciner som innehåller ex. Bensodiazepiner, Pregabalin eller Tramadol fokuseras mer på?
Ingen diskussion om Cannabis bör vara lagligt eller ej, nu fokuserar vi på narkotikaklassaker läkemedelstabletter som är ett av de vanligaste och farligaste missbruken i Sverige.
När du säger "...arbetet mot missbruk av receptbelagda..." hur menar du då? Alltså menar du att det bör slutas skriva ut eller menar du bara arbeta mot missbruket? Givetvis ska man försöka arbeta mot missbruk, ett missbruk är självklart aldrig bra. Hade varit intressant att se TS egna tankar kring detta :)
Menar att det inte ska skrivas ut i de mängder som det görs i Sverige.
Det är otroligt lätt att få t.ex ångestdämpande i Sverige genom ett enkelt läkarbesök och det kan utnyttjas av ex. missbrukare som inte har problem med annat än sitt missbruk.
Jag har för mig (kan mycket väl vara felaktigt) att Sverige är ett av de länder i världen som skriver ut mest ex. bensodiazepiner till patienter.
Jag själv utnyttjade detta lite när jag hade problem med tabletter, spädde på lite hos psykologer för att få starkare preparat. Något jag tycker är skamfullt men som ändå inte går att blunda för att det faktiskt händer bland väldigt, väldigt många.
Sen också mentaliteten att man så fort man känner lite stresshuvudvärk trycker i sig två Alvedon och förväntar sig att det ska gå över, utan att tänka på vad det är man stoppar i sig.
Har aldrig fått veta av mina föräldrar under min uppväxt vad ex. Paracetamol är, utan har man haft huvudvärk så ska man ta en tablett och vila.
Det jag tycker behövs är att lära svenskar, ungdomar framförallt, om allvaret i smärtstillande, ångestdämpande och så vidare för tabletter som innehåller ex. Benso är läskigt beroendeframkallande om man använder det vårdslöst utan att tänka på konsekvenserna.
Sen att skriva ut bra mycket mindre tabletter överlag och att markera smärtstillande du köper receptfritt med en varningsstämpel som förklarar hur skadligt det är. Nu står det på alla tabletter att det kan "skada lever", men det är inte tillräckligt.
Vad jag vet så är själva heroinet inte "farligt" så som du säger utan att det är processen att avvänja sig det som är farligt. Talat med en f.d missbrukare av heroin som förklarade att under de 6 månader som han helt blev ren så gick han ner i vikt till ~40 kilo, fick inte ner någon mat och höll på att dö av njursvikt m.m
Var egentligen bara en tanke, finns inga belägg för det jag säger men är som sagt bara min uppfattning utifrån vad man har läst.
Killen är dock inte myndig vad jag förstår? Sure då ska han hålla sig borta från saker och ting, men är killen myndig så får han väl ta vad han känner för.
Tror mycket av det handlar om säkerhet också. De tar hellre det säkra och skriver ut snabbverkande ångestdämpande för att "rädda liv" med tanke på att folk kommer in och säger att de kommer begå självmord för att de mår dåligt.
Det är förståbart, de tar alltid självmordstänk som väldigt hög prioritet, vilket är bra.
Men jag själv har aldrig blivit erbjuden ex. KBT-behandling eller liknande behandlingar utan kom dit, pratade om hur jag mådde i 15 minuter och fick sedan tabletter på recept.
Antar att psykologen jag hade under denna tiden var bedrövlig också med tanke på det jag nyss skrev.
Svarta marknaden tror jag inte kommer påverkas nämnvärt. Det är busenkelt att köpa ex. Tramadol eller Iktorivil på Silkroad ( http://en.wikipedia.org/wiki/S ilk_Road_(marketplace ))
Den som verkligen vill ha tabletter kan få det enkelt i posten.
Det jag menar med svarta marknaden är att om folk inte får tabletter utskrivet kanske de snarare kommer vända sig till "svarta marknaden". Att det skrivs ut tabletter så här kanske är ett sätt att faktiskt ändå hålla koll på vad som används. Detta kanske inte påverkar alls?
jag tycker bara att det är intressant att bolla tankar, det är onekligen ett intressant ämne och alltid givande att höra hur folk ser/tänker kring det. :)