1
Er definition av MMO?
Postat av TordFish den 24 Mars 2013, 14:04
40 kommentarer · 6 457 träffar
Vad är er definition av MMO?
För mig är det som det alltid vart (eller nästan alltid, i tiden begynnelse var MMO bara förkortning till MMORPG, vilket ändrades då andra slags MMO skapdes). MMO spel är spel med större spelvärld där ett stort antal spelare kan interagera med varandra och världen.
Sen kommer stollar och säger att MMO betyder.. Hur ska man förklara.. "Onlinespel med många spelare!". Deras argument, för t.ex. LoL, är att LoL har många spelare och är därför massivt. Vad antalet spelare har att göra med spelvärlden vet jag dock inte.
Med den logiken är alla onlinespel MMORPGs så länge de har några tusen spelare. Poker är ett MMO, Fifa 13 är ett MMO.. Det fungerar ju inte. MMO är en genre, MMORPG är en genre med subgenren "RPG", MMORTS är en genre med subgenren "RTS".
Det jag märkte var också att de enda som var på deras sida av vår "MMO" debatt var LoL spelare som var helt inbitna på att LoL var ett MMO. Verkar som Riot marknadsfört sitt spel bra, men mer än så är det inte.
Det var tex stora klagomål på att Gw1 inte fick kallas MMO, då det var instansbaserat med en "in game" lobby i städer. Men LoL är nu helt plötsligt ett MMO bara för att det är en stor community utanför spelet? Sen när började man ta med saker utanför själva spelet som en del av genren?
Vad är din definition av MMO?
Min är som sagt, det som det alltid vart, en stor värld där ett bra antal spelare kan interagera med varandra (och världen). Förstår inte varför genren ska behöva ändras så fler spel kan vara "MMO" bara för att konceptet är 'inne' just nu?
För mig är det som det alltid vart (eller nästan alltid, i tiden begynnelse var MMO bara förkortning till MMORPG, vilket ändrades då andra slags MMO skapdes). MMO spel är spel med större spelvärld där ett stort antal spelare kan interagera med varandra och världen.
Sen kommer stollar och säger att MMO betyder.. Hur ska man förklara.. "Onlinespel med många spelare!". Deras argument, för t.ex. LoL, är att LoL har många spelare och är därför massivt. Vad antalet spelare har att göra med spelvärlden vet jag dock inte.
Med den logiken är alla onlinespel MMORPGs så länge de har några tusen spelare. Poker är ett MMO, Fifa 13 är ett MMO.. Det fungerar ju inte. MMO är en genre, MMORPG är en genre med subgenren "RPG", MMORTS är en genre med subgenren "RTS".
Det jag märkte var också att de enda som var på deras sida av vår "MMO" debatt var LoL spelare som var helt inbitna på att LoL var ett MMO. Verkar som Riot marknadsfört sitt spel bra, men mer än så är det inte.
Det var tex stora klagomål på att Gw1 inte fick kallas MMO, då det var instansbaserat med en "in game" lobby i städer. Men LoL är nu helt plötsligt ett MMO bara för att det är en stor community utanför spelet? Sen när började man ta med saker utanför själva spelet som en del av genren?
Vad är din definition av MMO?
Min är som sagt, det som det alltid vart, en stor värld där ett bra antal spelare kan interagera med varandra (och världen). Förstår inte varför genren ska behöva ändras så fler spel kan vara "MMO" bara för att konceptet är 'inne' just nu?
LoL är ett MMO?
102 personer har röstat






