1
Semesterdagar?
Postat av FS_Shark den 12 Mars 2013, 21:15
25 kommentarer · 378 träffar
Hej,
Jag jobbar i en butik som följer handelsavtalen.
Om fyra veckor så är jag schemalagd såhär;
Måndag, tisdag, onsdag och torsdag.
Jag är alltså schemalagd ledig på fredag, lördag och söndag.
Så jag tänkte att jag bara behöver ta ut fyra semesterdagar för att vara ledig en hel vecka, men då sa min chef att jag måste ta ut fem semesterdagar för att få vara ledig i en vecka, annars så hade han rätt att ringa och kräva att jag skulle jobba på min schemalagda lediga fredag om jag inte tog ut en hel semestervecka.
Vem av oss har rätt? Jag känner att jag blir snuvad på en semesterdag.
Edit:
Han menade att enligt svensk lag så måste jag ta ut en semestervecka. Att jag inte hade rätt till att bara ta t.ex. två-fyra dagar semester utan att schemalägga en hel vecka semesterledigt.
Jag jobbar i en butik som följer handelsavtalen.
Om fyra veckor så är jag schemalagd såhär;
Måndag, tisdag, onsdag och torsdag.
Jag är alltså schemalagd ledig på fredag, lördag och söndag.
Så jag tänkte att jag bara behöver ta ut fyra semesterdagar för att vara ledig en hel vecka, men då sa min chef att jag måste ta ut fem semesterdagar för att få vara ledig i en vecka, annars så hade han rätt att ringa och kräva att jag skulle jobba på min schemalagda lediga fredag om jag inte tog ut en hel semestervecka.
Vem av oss har rätt? Jag känner att jag blir snuvad på en semesterdag.
Edit:
Han menade att enligt svensk lag så måste jag ta ut en semestervecka. Att jag inte hade rätt till att bara ta t.ex. två-fyra dagar semester utan att schemalägga en hel vecka semesterledigt.