Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Aktie-tips

Postat av Omegahund den 1 Mars 2013, 01:50
51 kommentarer · 2 528 träffar
Det bästa tipset jag kan ge er är att alltid veta vad ni ger er in på, gå aldrig in i ett företag ni inte vet någonting om. Ta reda på företagets ekonomi och framtidsvisioner, vad det finns för förväntningar på företaget och vilka hinder som finns och kan uppstå. Och var beredd på att det kan gå helt åt helvete och att du kan förlora pengar på det. Så investera aldrig mer än vad du är villig att förlora och låna förihelvete inte pengar för detta.

Du kanske inte har så stort kapital men någonstans måste man börja.

Det första du vill göra är att välja vilken bank du vill köpa via, jag skulle rekommendera Avanza då deras COURTAGE avgift (det du betalar för varje köp/sälj order som går igenom) bara är 9kr. Om du inte vill byta bank, börja med att kolla upp prislistan för din bank. Jag har SHB (svenska handelsbanken) och min courtage avgift är 99kr, d.v.s. varje gång jag gör ett köp så betalar jag priset för aktierna jag köper + 99kr och varje gång jag säljer så får jag 99kr mindre än vad jag säljer aktierna för.

Efter att du valt bank så bör du välja vilken typ av konto du vill köpa via.

Depå

Kapitalförsäkring (KF)

Investeringssparkonto (ISK)

Sparar du via en depå så betalar du 30% i skatt på vinsten. Men du kan även kvitta av förluster på vinsten. Så om du gör en affär där du tjänar 120k och en affär där du förlorar 20k så blir det 120k (vinsten) - 20k (förlusten) = 100k (det du måste skatta för) i detta fallet blir det 30k skatt.

KF har jag faktiskt inte så stor koll på då jag aldrig använt detta men i en KF så äger inte du aktierna, de du har KFen hos äger aktierna vilket ger dem rösträtten för dem. Du skattar betydligt mycket mindre i en KF än i en depå.

ISK är det jag skulle rekommendera om du planerar att ligga långsiktigt i en aktie (långsiktigt behöver inte betyda flera år utan kan vara allt från några månader till några år). Här betalar du en schablonskatt på ditt kapital som du har i ISKn.

Man kan säga att hela ISK är som en bubbla som består av 2 delar ( AKTIER | KONTO ) antingen så har du pengarna liggandes i aktier eller så har du dem liggandes i det kontot. Du betalar skatt på allt kapital som ligger i hela bubblan.

Varje kvartal så kollas det hur mycket pengar du har i ISKn samt hur mycket du har satt in.

Vid årsskiftet så räknas ett medelvärde ut för hur mycket pengar du har haft och lagt in varje kvartal. Detta medelvärdet tas * statslåneräntan som var den 30november förra året (t.ex 0,65)

och det är detta du skattar 30% för.

Tips, gå in till banken och be dem förklara för er eller skriv ett pm till mig så skriver jag en bra förklaring när jag har tid.

När du har valt bank och öppnat en Depå, KF eller ISK så är det bara att föra över pengar till kontot och börja handla och det är nu det roliga börjar.

Leta nu upp ett intressant företag och läs på till 10000000%

Kan ta mitt Fingerprint Cards som exempel nu.

De gick från 5kr till 28kr på ungefär 2-3 månader vilket är rätt sjukt. MEN det fanns underlag för uppgången!

Vi är ett av 2 företag som gör fingeravtryckssensorer optimerade för mobila enheter, en marknad som kommer EXPLODERA närsomhelst.

Det andra företaget, Authentec, blev uppköpt av apple och slutade sälja helt till alla andra. Bara apple har tillgång till deras sensorer nu vilket gör oss till DET ENDA FÖRETAGET SOM HAR FINGERAVTRYCKSSENSORER OPTIMERADE FÖR MOBILA ENHETER. M-o-n-o-p-o-l. Och om nu apple tänker ha det i sina telefoner, ja då kan ni ge er fan på att samsung, sony, huawei och alla andra stora mobiltillverkare också tänker ha det. Och vilka måste de gå till då? Jo oss.

Tänk er sedan vad samsung och sony tillexempel har mer för produkter? TV, playstation, tablets. Vi snackar inte om att vi kommer sälja några miljoner enheter vi snackar om 100tals miljoner. Och det är bara en tidsfråga. När PM (pressmeddelande) kommer om att vi har tecknat avtal med någon av dessa jättar så kommer kursen rusa, och pmen kommer stå i kö för det är vad dessa jättar gör. Dom står i kö för att skriva avtal med fingerprint.

Räknar man på vinsten vi kan göra så är dagens kurs löjligt låg.

Detta tittade jag upp innan jag gick in i FPC. Jag gick in när vi var påväg neråt, låg 40k kronor minus som mest men var aldrig orolig för jag "visste" att vi skulle återhämta det fort, vilket vi gjorde. Nu ligger jag en bra bit + och har inga tankar på att sälja av den närmsta tiden. Går det neråt, rasar full fart så köper jag på mig för alla pengar jag har för jag tror på företaget.

Man skall inte paniksälja för att alla andra gör det, man ska sälja när man känner att det är dags själv. Och detsamma gäller köpa, köp när det känns rätt.

Det finns många bra företag där ute, men jag anser att FPC är sveriges just nu hetaste aktie.

Men var kritiska till det jag skriver, kolla upp all fakta och bilda er en egen uppfattning.

http://www.fingerprints.com/en /Press/Press%20releases.aspx?s c_lang=en

Läs senaste bokslutet och vad VDn skrev:

"On the bright side of life. This is what it being the President and CEO of FPC has felt like during the winter of

2012 and spring 2013. We have worked hard for many years to reach the position we are in today. To give a

comparison and speak in Formula 1 terms, we have the “Pole position” with just one other car on the track that

has no qualifications in the class and has not won a race before. We notice that the interest and tempo in the

market have increased substantially in recent months and we have a rush of requests for meetings, business

partnerships, alliances, procurements and projects. We are already seeing that this is leading to strong growth

and sharply improved earnings in 2013, but even more important is that a highly solid and stable foundation is

now being laid for very strong continued growth in 2014-2015."

Läs på forum:

https://www.avanza.se/aza/pres s/forum/forum.jsp?forumId=8

Gör såhär innan alla investeringar så ska ni se att det kommer gå bra.

Nu orkar ja inte skriva mer hoppas något av det jag skrev hjälpte på något sätt. Undrar ni något skicka gärna pm.

Jag är inte värdsmästare på detta men jag älskar det och brinner för det :)

Edit.
Imorgon eller någon annan dag kan jag uppdatera om hur själva köpet går till och vad orderdjup och sådant är samt olika saker man bör se upp med.
Föregående tråd
Nästa tråd

51 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 51 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..