1
Java Uppgift Behöver hjälp
Postat av Pielena den 28 Februari 2013, 13:22
11 kommentarer · 217 träffar
Hejsan.
Har fått en uppgift i min programeringskurs och jag behöver hjälp för jag är väldigt dålig på programering och behöver bara klara den kursen sen är jag klar med allt och behöver aldrig röra det igen.
Skulle uppskatta om någon tog sin tid och kunde försöka hjälpa mig med tips så jag klarar denna uppgiften, detta är verkligen min sista chans då jag har ingen talang för programering
Här är iallafall uppgiften
En känd metod för att söka efter ett tal i ett fält är den s.k. binära sök-metoden,
vilken går ut på att vid varje söksteg titta om nyckeln (det sökta talet) är större,
mindre eller lika med det mittersta talet i fältet:
I. nyckel < mittersta talet → nyckeln, om den finns över huvud taget bland talen
i fältet, måste finnas i den första hälften av fältet.
II. nyckel > mittersta talet → nyckeln måste finnas i den andra hälften av talen.
III. Nyckel = mittersta talet → talet är hittat!!
IV. Har man inte hittat talet gör man samma sak igen, fast nu bara med hälften
av fältets tal, osv ända tills man har hittat talet, eller inte hittat talet alls.
I denna uppgift skall man göra en rekursiv variant på binärsökning. I
stället för att dela fältet på mitten, så skall fältets delning vara styrd av en
talföljd. Det största talet i talföljden som delar fältat i två delar skall
användas.
Talföljden som skall användas är följande:
f(n) = a*f(n-1)+b*f(n-2), n = 2,3,4,...
f(n) = 1 n=0,1
f(n)=0 n
Har fått en uppgift i min programeringskurs och jag behöver hjälp för jag är väldigt dålig på programering och behöver bara klara den kursen sen är jag klar med allt och behöver aldrig röra det igen.
Skulle uppskatta om någon tog sin tid och kunde försöka hjälpa mig med tips så jag klarar denna uppgiften, detta är verkligen min sista chans då jag har ingen talang för programering
Här är iallafall uppgiften
En känd metod för att söka efter ett tal i ett fält är den s.k. binära sök-metoden,
vilken går ut på att vid varje söksteg titta om nyckeln (det sökta talet) är större,
mindre eller lika med det mittersta talet i fältet:
I. nyckel < mittersta talet → nyckeln, om den finns över huvud taget bland talen
i fältet, måste finnas i den första hälften av fältet.
II. nyckel > mittersta talet → nyckeln måste finnas i den andra hälften av talen.
III. Nyckel = mittersta talet → talet är hittat!!
IV. Har man inte hittat talet gör man samma sak igen, fast nu bara med hälften
av fältets tal, osv ända tills man har hittat talet, eller inte hittat talet alls.
I denna uppgift skall man göra en rekursiv variant på binärsökning. I
stället för att dela fältet på mitten, så skall fältets delning vara styrd av en
talföljd. Det största talet i talföljden som delar fältat i två delar skall
användas.
Talföljden som skall användas är följande:
f(n) = a*f(n-1)+b*f(n-2), n = 2,3,4,...
f(n) = 1 n=0,1
f(n)=0 n