Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Varför är man stolt över Stormaktstiden?

Postat av Koffeinochsocker den 28 Februari 2013, 12:00
43 kommentarer · 4 961 träffar
Hej Fragbite!

Jag har fått intrycket att många, i synnerhet yngre personer, tycker att Stormaktstiden är en epok vi bör minnas med stolthet. Personligen har jag svårt att förstå varför. Jag har inte så svårt att förstå varför man bör vara "stolt över vår historia", utan jag har svårt att förstå varför Stormaktstiden specifikt är värd att vara stolt över, mer så än man är stolt över andra epoker i svensk historia.

Som jag ser det, var stormakten Sverige redan från början omöjlig som konstruktion, som blev möjlig på grund av andra länders tillfälliga svaghet och som i likhet med alla andra europeiska länder vid tidpunkten (more or less) byggde sin makt på krig och resursmobilisering. Det är svårt för mig att finna någon stolthet i detta. Även om jag finner det fruktansvärt intressant och viktigt att minnas.

Trådens syfte är med andra ord att diskutera Stormaktstiden, och då lägga fokus på varför nämnd epok är värd att vara stolt över! Jag har som sagt ytterst svårt att förstå det.
Föregående tråd
Nästa tråd

43 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.

Skriv en kommentar