Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Avstånd från nationalism, varför?

Postat av Pro Patria den 17 Februari 2013, 20:05
164 kommentarer · 299 träffar
Hej fb

Varför ska man hela tiden ta avstånd från nationalism? Att man inte ska få våga vara nationalist. Om jag tycker att Sverige är världens bästa land i världen, då ser jag mig själv som nationalist.. Men är det fult?

Att hylla svenskhet fungerar bara i vissa sammanhang, bara när det inte kommer till oss själva. Svensk lagstiftning, svensk standard osv det ses som positivt men när det kommer till oss själva då ska man vara osvensk, det ses som positivt. Varför? Ska man behöva vara invandrare för att få uttrycka sig svenskt och hylla det? Annars är man rasist..

Jag stöter på det här hela tiden.. Och det får mig att fundera så mycket på, varför ser det ut såhär? Jag kan ta som exempel en kines på mitt jobb, enligt henne ska hon endast gifta sig med en kines. Om jag skulle säga att jag endast vill och bör gifta mig med en svensk, vad får jag för respons då? Att jag vill att mina barn ska se vara så lik som mig, är det ett problem?

Jag är less på att folk ska försöka göra svenskar och svenskhet till något det inte är.. osvenskt.. Att man ska ha en icke nationalistisk nationalsång, hur hänger det ihop? Paradoxalt..

FB, vad tycker ni.. Ska man skämmas över nationalism och över att ses sig som nationalist?

Fridens Liljor! Pro Patria.

Sverige

125 personer har röstat
Föregående tråd

164 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 164 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..