Inet upplärningsperiod ingen lön?
Hejsan fragbite. Jag har nu efter 3 veckors praktik som servicetekniker på inet fått en upplärningsperiod på 2 dagar som enligt min chef är beroende på hur min framtida anställning kommer att se ut. Som jag har uppfattat det så kommer inte jag att få något betalt dessa två dagar. Arbetar förövrigt 09:45 - 19:00.
Jag har ju fått en ganska bred "upplärningsperiod" gällande delen som kommer till felsökning och uppbyggnad av datorer. Men jag skall nu efter denna tid stå i kassan och arbeta som rådgivare. Håller på att lära mig kassa-systemet och deras egna service-system. Jag har inte riktigt heller fått ett besked om jag kommer att få en lön eller inte. Men vad jag tolkade av chefen så lär jag inte se någon sådan. Nu undrar jag om det verkligen är rätt att inte ta betalt för en upplärningsperiod utan något sagt ifrån chefen.
Enligt min far så är detta fel och jag borde få betalt, annars skulle det ju vara slaveri. Vad tycker ni?
tack på förhand!
Kämpa sönder de där två dagarna så har du ett arbete. Inte konstigt att ungdomsarbetslösheten är rekordhög när folk resonerar som du gör ...
Även om det är fel vill man inte vara den som gnäller första dagen på jobbet.