1
Matte 3c - Förenkling
Postat av tysk1 den 14 Februari 2013, 14:48
17 kommentarer · 718 träffar
God eftermiddag, kära fragbitare.
Känner mig allmänt död i huvudet idag, när jag sitter här hemma och pluggar lite matematik. Uppgiften jag inte riktigt lyckas förstå mig på är följande:
Förenkla så långt som möjligt:
3(z+a)^2 - 3z^2
Ska jag först multiplicera in 3:an, sedan använda mig av kvadreringsregeln? Eller ska jag först använda kvadreringsregeln, för att endast multiplicera z^2 med 3?
Om jag först multiplicerar in den så får jag istället följande uttryck: (3z+3a)^2 - 3z^2
Om jag istället först kvadrerar och sedan multiplicerar 3:an blir det istället:
3z^2 + 2za + a2 - 3z^2
Vilket förenklat blir: 2za + a2
Någon där ute som har huvudet lite mer på skaft än mig idag, och kan hjälpa mig med att förstå hur jag ska resonera?
Tack på förhand.
Känner mig allmänt död i huvudet idag, när jag sitter här hemma och pluggar lite matematik. Uppgiften jag inte riktigt lyckas förstå mig på är följande:
Förenkla så långt som möjligt:
3(z+a)^2 - 3z^2
Ska jag först multiplicera in 3:an, sedan använda mig av kvadreringsregeln? Eller ska jag först använda kvadreringsregeln, för att endast multiplicera z^2 med 3?
Om jag först multiplicerar in den så får jag istället följande uttryck: (3z+3a)^2 - 3z^2
Om jag istället först kvadrerar och sedan multiplicerar 3:an blir det istället:
3z^2 + 2za + a2 - 3z^2
Vilket förenklat blir: 2za + a2
Någon där ute som har huvudet lite mer på skaft än mig idag, och kan hjälpa mig med att förstå hur jag ska resonera?
Tack på förhand.