1
Hjälp med labbar till Naturkunskap 2/B
Postat av r5_abyss den 5 Januari 2013, 14:26
2 kommentarer · 889 träffar
Hejsan jag har lite labbar jag ska utföra som jag skulle behöva hjälp med! Har någon gjort dessa förut vore jag tacksam ifall ni kunde skriva svaren här kommer labbarna iaf
Labb 2 Du ska själv komma på enkla labbar/demonstrationer för att visa på följande:
vätskors kompression
material som fanns tillgängligt:
ballong
33 cl glasflaska
frys
nål
sten
snöre
liten våg med krok
A4-papper
vatten
diskmedel
skålar
Labb3
Sockerlösning
Gör en sockerlösning genom att värma vatten till ca 60 grader C. Lös så mycket strösocker (ca 0,25 l) du kan med 0,050 l vatten i ett glas eller skål. När du löst så mycket socker som det går (lösningen blir mjölkvit när den blivit mättad) kyler du den genom att lägga bägaren med sockerlösning i en stor skål med is (eller snö) i ca 20 minuter.
Redovisning
Skriv en enkel rapport med svar på följande frågor:
Vad gjorde du?
Vad hände? (kom ihåg att föra anteckningar under hela labbens gång)
Varför hände det?
Labb 2 Du ska själv komma på enkla labbar/demonstrationer för att visa på följande:
vätskors kompression
material som fanns tillgängligt:
ballong
33 cl glasflaska
frys
nål
sten
snöre
liten våg med krok
A4-papper
vatten
diskmedel
skålar
Labb3
Sockerlösning
Gör en sockerlösning genom att värma vatten till ca 60 grader C. Lös så mycket strösocker (ca 0,25 l) du kan med 0,050 l vatten i ett glas eller skål. När du löst så mycket socker som det går (lösningen blir mjölkvit när den blivit mättad) kyler du den genom att lägga bägaren med sockerlösning i en stor skål med is (eller snö) i ca 20 minuter.
Redovisning
Skriv en enkel rapport med svar på följande frågor:
Vad gjorde du?
Vad hände? (kom ihåg att föra anteckningar under hela labbens gång)
Varför hände det?