1
Kemi 1 (hjälp)
Postat av svenssona den 16 December 2012, 16:07
1 kommentarer · 464 träffar
I Sverige förbrukas 40000 ton tvättmedel per år. Detta innebär att förbrukningen är ca 4.5 kg per person och år. I reningsverk används bl a kemisk rening för att få bort fosfater ur avloppsvattnet. Man kan t ex tillsätta järnsulfatlösning för att fälla ut fosfatjonerna. Antag att det är Natriumfosfat (lättlösligt i avloppsvatten).
a) Skriv en balanserad reaktionsformel för utfällningsreaktionen.
b) Om tvättmedlet DU använder innehåller 15% natriumfosfat, hur mycket järnsulfat behöver tillsättas per år för att fälla ut all fosfatjoner DU släpper ut till avloppsvattnet?
Har börjat lite smått men insett att jag känner mig osäker, det jag har fått fram är (rätta mig om jag har fel) järnsulfat Fe2(SO4)3 Natriumfosfat Na3PO4. Det borde alltså vara dessa reaktanter eller ska jag ha med H2O också? Behöver massvis med hjälp skulle verkligen uppskattas!! Tack på förhand!
a) Skriv en balanserad reaktionsformel för utfällningsreaktionen.
b) Om tvättmedlet DU använder innehåller 15% natriumfosfat, hur mycket järnsulfat behöver tillsättas per år för att fälla ut all fosfatjoner DU släpper ut till avloppsvattnet?
Har börjat lite smått men insett att jag känner mig osäker, det jag har fått fram är (rätta mig om jag har fel) järnsulfat Fe2(SO4)3 Natriumfosfat Na3PO4. Det borde alltså vara dessa reaktanter eller ska jag ha med H2O också? Behöver massvis med hjälp skulle verkligen uppskattas!! Tack på förhand!