Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Var på antagning i måndags i stockholm. Dom skickade ner mig dit. Klarade alla tester skitbra. Kommer till yrkesvägledaren som säger " Du har ju inte Matte A så kan tyvär inte placera dig i något förband, Men det visste väl du redan? "
-Varför i helvete ska dom ens ta ner mig dit för tester när jag redan har informerat dom angående Matte A på ansökan?
-Fattar ju varför Försvarsmakten skär ner. Helt sjukt imo
#4 Ja det är väl klart att du ska? Lumpen existerar inte längre. Svenska armén är en yrkesarmé idag, som du ansöker till. Precis som vilket annat jobb som helst.
#2 Det är ju för att det är ett yrkesförsvar som ställer krav idag och det är ju lite i takt med att "klarar man inte matte A klarar man inte en anställning i Försvarsmakten". Visst är det synd men det är ju bara att läsa upp kursen och köra!
Marinen är så jävla nice asså, aldrig haft så kul på båten när jag gjorde lumpen 2008, ni får jävligt bra mat också eftersom det är utbildade kockar från gymnasiet som lagar maten där. Var riktigt coolt att se när vi sprängde några minor. Har du lite sjövana är det ett stort plus då på hösten samt våren så kan det gunga rätt bra på de lite mindre båtarna.
#15 Jo, det är ju alltid en varm och skön plats oavsett vädret ute samt att man alltid har utbildade kockar på fartygen :) Den befattning jag har atm. kommer leda till arbete på en kustkorvett eller ett minröjningsfartyg. Men som sagt så kan man byta under GMU beroende på hur man känner :)
Varför tjatar folk om att matte inte ska behövas? Det tycker jag är en jävligt bra idé, sen att ha godkänt i matte A är väl det minsta kravet man kan ha på en yrkessoldat!
Asså det man behöver matte för i FM är rätt basic på många nivåer, och matte A är ju sjukt basic.
Skall man däremot bli tekniker eller pilot behöver man ju kunna en del fysik osv...
Exempelvis kan du ju behöva räkna ut hur många lådor skott du ska plocka med dig, (multiplicera lite fram och tillbaka), eller lite om temperaturer och nedkylningshastigheter för att kunna välja olika smörjmedel på fordon (lite multiplikation och division där med).
Sen kan det ju vara bra att kunna lite om hur vinklar och sådär fungerar när man skall ta ut punkter och riktningar på karta och sånt.
Galet basic för folk som är någorlunda med i matchen. På lumpen-tiden satte man dom som inte äns hade den grundläggande förståelsen som "Malajer" dvs vaktmästare, dom som spikade mål, riggade upp och ner skjutbanan, serverare i mässen och andra tjänster som inte finns längre.
Jag muckade i förrgår från GMU nere i Revingehed.
Vår sista vecka va väl det värsta jag gjort i hela mitt liv bokstavligt talat. Den heter "aldrig ge upp", gav aldrig upp och nu har jag blivit anställd vaktsoldat så det är fin fint! Va massa klass-2 vädervarningar då vi låg och hade ensamdygn samt gruppdygn, pisskallt vill säga. Dock inget man kommer glömma då det är väldigt få som gör den på den tiden på året.
För er som söker och sedan vill sluta, don't, bara kör hela vägen. Sen är alla GMU likadana i Sverige var du än söker, bara lite mer anpassad efter terräng. Lycka till!
#17 Jo, att matte A är gymnasiematte vet jag mycket väl.
Det jag menade var att i matte A ingår väldigt mycket repetition från årskurs 7-9.
Om man då har tagit skolan på allvar i högstadiet borde matte A vara en baggis
Shenna! Jag har funderat länge på att gå en GMU utbildning och bli Marinofficer, vilken utbildning/förband ska man välja i sånna fall ?
och sedan vidare så har jag inte godkänt betyg i matte A men finns det en chans att komma in på utbildningen endå , tänkte att man kanske kan läsa upp det under GMU utbildningens gång ? och om inte vilket är det snabbaste sättet att fixa godkänt betyg i matte och även på vilka sätt kursen kan finansieras på tex om man kan läsa distans via komvux och betala för ett prov eller om det finns något annat snabbt sätt ?
Skulle vara oerhört tacksam för svar på mina frågor då detta är en dröm! :)
För GMU:
"Sökande som påbörjat gymnasiet före den 1 juli 2011 minst godkända betyg i ämnena matematik A, svenska A, engelska A och samhällskunskap A från gymnasieskolan eller ha motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt."
För Officer inriktning marinen:
" För Officersprogrammet med Nautisk profil gäller att den sökande
• är godkänd i Matematik B,
• är godkänd i Svenska B,
• är godkänd i Engelska A,
• är godkänd i Samhällskunskap A,
• har bestyrkt visad lämplighet för officersutbildning under militär grundutbildning
eller motsvarande militär utbildning,
• uppfyller de av Försvarshögskolan föreskrivna medicinska fordringarna,
• uppfyller Förvarsmaktens Fysiska standard (FM FysS) för Officersprogrammet "
#28 som #29 + tänk på att officersutbildningen e på 3 år / sou e på 1.5 år har ja för mig
karlskrona låter som nåt för dig gör gmu innan du börjar med livsbeslut och ha inte för stora förhoppningar innan du provat på.
skulle rekommendera alla som e sugna på att bli officer att jobba som soldat i minst 1 år först så att du får soldaterfarenhet också, anser det som ett måste själv men alla går sina egna vägar.
tror förövrigt inte att du kan läsa upp något av kraven för det du söker under utbildningens gång, krav är satta för att dom ens ska kolla åt ditt håll.
Självklart bör man ha jobbat MINST 1 år innan man överväger OP/SoU med tanke på att man som O/SO kommer att leda de som har LÅNGT mer erfarenhet än själv.
Vet inte hur jag ska gå till väga , får läsa enstaka kurser eller söka till folkhögskola för jag kan inte få ett slutbetyg för tiden har gått ut för det har gått mer än 8 år sedan jag slutade gymnasiet. Men om jag skiter fullständigt i att skaffa ett slutbetyg utan bara fixar godkänt i dem kurserna som krävs , går det att göra så? att bara söka dem 3 kurserna via komvux som behövs och sedan söka till försvarsmakten ? eller måste jag bestämt ha ett slutbetyg ???
#34 han vill ju dock inte in i hemvärnet tror det skulle gå å läsa upp endast dom kurserna men ta å ring något infonummer hos fm å ställ dina frågor till dom med koll på sådana detaljer.
GMU är egentligen väldigt simpelt. Varje GMU har en inriktning t.ex mot hemvärn/något annat kompani eller bataljon inom någon riktning.
I stort sett så ser alla GMU exakt likadana ut bara de att de är anpassade beroende på var man är.
Det finns fördelar och nackdelar med GMU som är ganska simpla att förstå. Om man t.ex vill söka till flottan så är det enklast att göra GMU där flottan finns, då får man direkt intervju med kaptener/majorer eller vad det nu är för att bli anställd.
Själv gjorde jag den på P7 här nere i Skåne och vi som gjorde GMU här fick jobb på de vi sökte genom intervjuer, vill säga att vi kom i förhand för att vi redan va där.
T.ex om någon från Kalskrona sökte till Pansarförare(som ja sökte först) så får jag troligen anställning före den personen som sökt från Kalskrona.
Då ska fallet självklart vara att jag har gjort GMU:n där det här jobbet finns, vill säga P7. Söker jag t.ex i Kalskrona kommer de som gjort GMU där få anställning före mig.
Aja, väldigt svårt att förklara men ni förstår. Vill ni bli något, gör det på den platsen där anställningen finns, inte 100km ifrån.
#36 Man har företräde till den befattning man kommit in på (på GMU) före alla andra, men om vi säger att 1 person hoppar av inriktning X hos "X" förband så saknas det en plats vilken en person som gått GMU inriktining Y hos förband "Y" söka.
Den befattning man söker under GMU har man företräde till, annars kan man söka andra befattningar (dock har man andre kval) om plats finns (vilket det gör på 99,9% av alla befattningar, har snackat med en som precis gjort klart GMU).
#46 Undrar en sak, vilka ingångsvärden har ni fått ni som ska till p7? jobbar själv där och undrar om er GMUkull ska fylla tomhålen som vi har i vårt kompani. Har ni garanterat jobb om ni blir godkännda?
#51 Det sjuka är att p7 bara söker soldater med strid som arbetsområde. Dom söker ingenting inom ledning, logistik eller teknik. Min gissning är att P7 har en del utlandstjänstgöring att se fram emot. Men det blir nog bra tillslut!
#52 Aa om ett år ska hela vår bataljon anmäla oss instatsberädda inför kungen ;D Så är vi i NBG året efter. Vi har redan ett fullt kompani med endast stab och tross
#57 Konstigt... Du borde ju iaf hamnat som reserv. Vad sökte du och vad hade du för testresultat? Du behöver inte dela med dig om du inte vill, jag är bara nyfiken :)
ska göra i sommar/höst tänkte jag. Sökte GMU 1 2013 som pilot men klarade inte testen, orkade inte göra mitt andrahandsval så väntar med det tills sommarn
Sökte du som transportpilot eller hkpilot då? Med tanke på att fm inte sökte några stridspiloter. Jag vet eftersom att jag kommer söka till pilotubildningen så fort det går :))
Copyright Fragbite. Allt innehåll på Fragbite är skyddat enligt Upphovsrättslagen. Citat eller texter baserade på Fragbites innehåll ska följas eller föregås av källhänvisning.
Alla åsikter uttryckta på Fragbite representerar varje enskild skribent och överensstämmer inte nödvändigtvis med Fragbites åsikter.
Programmering och design av Fredric Bohlin. För frågor rörande sajten kan du skicka iväg ett email till vår support.
Cookies
Fragbite använder cookies för att spara användarspecifik information så som t.ex. användarnamn. Cookies sparas även när man deltar i omröstningar och för att föra statistik. För att slippa cookies kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar eller välja att inte besöka Fragbite. Den här textraden finns här på grund av lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft 25 juli 2003.
Annonsering
Är du intresserad av att annonsera på Fragbite, tryck här.
-Varför i helvete ska dom ens ta ner mig dit för tester när jag redan har informerat dom angående Matte A på ansökan?
-Fattar ju varför Försvarsmakten skär ner. Helt sjukt imo
det finns bra anledningar
Bra att de inte tar in vem som helst. Dock kunde de ha informerat dig tidigare
Marinen, fniss
Skall man däremot bli tekniker eller pilot behöver man ju kunna en del fysik osv...
Exempelvis kan du ju behöva räkna ut hur många lådor skott du ska plocka med dig, (multiplicera lite fram och tillbaka), eller lite om temperaturer och nedkylningshastigheter för att kunna välja olika smörjmedel på fordon (lite multiplikation och division där med).
Sen kan det ju vara bra att kunna lite om hur vinklar och sådär fungerar när man skall ta ut punkter och riktningar på karta och sånt.
Galet basic för folk som är någorlunda med i matchen. På lumpen-tiden satte man dom som inte äns hade den grundläggande förståelsen som "Malajer" dvs vaktmästare, dom som spikade mål, riggade upp och ner skjutbanan, serverare i mässen och andra tjänster som inte finns längre.
Så nu vet ni vad ni ska med matte till i FM :)
Vår sista vecka va väl det värsta jag gjort i hela mitt liv bokstavligt talat. Den heter "aldrig ge upp", gav aldrig upp och nu har jag blivit anställd vaktsoldat så det är fin fint! Va massa klass-2 vädervarningar då vi låg och hade ensamdygn samt gruppdygn, pisskallt vill säga. Dock inget man kommer glömma då det är väldigt få som gör den på den tiden på året.
För er som söker och sedan vill sluta, don't, bara kör hela vägen. Sen är alla GMU likadana i Sverige var du än söker, bara lite mer anpassad efter terräng. Lycka till!
Det jag menade var att i matte A ingår väldigt mycket repetition från årskurs 7-9.
Om man då har tagit skolan på allvar i högstadiet borde matte A vara en baggis
och sedan vidare så har jag inte godkänt betyg i matte A men finns det en chans att komma in på utbildningen endå , tänkte att man kanske kan läsa upp det under GMU utbildningens gång ? och om inte vilket är det snabbaste sättet att fixa godkänt betyg i matte och även på vilka sätt kursen kan finansieras på tex om man kan läsa distans via komvux och betala för ett prov eller om det finns något annat snabbt sätt ?
Skulle vara oerhört tacksam för svar på mina frågor då detta är en dröm! :)
För GMU:
"Sökande som påbörjat gymnasiet före den 1 juli 2011 minst godkända betyg i ämnena matematik A, svenska A, engelska A och samhällskunskap A från gymnasieskolan eller ha motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt."
För Officer inriktning marinen:
" För Officersprogrammet med Nautisk profil gäller att den sökande
• är godkänd i Matematik B,
• är godkänd i Svenska B,
• är godkänd i Engelska A,
• är godkänd i Samhällskunskap A,
• har bestyrkt visad lämplighet för officersutbildning under militär grundutbildning
eller motsvarande militär utbildning,
• uppfyller de av Försvarshögskolan föreskrivna medicinska fordringarna,
• uppfyller Förvarsmaktens Fysiska standard (FM FysS) för Officersprogrammet "
karlskrona låter som nåt för dig gör gmu innan du börjar med livsbeslut och ha inte för stora förhoppningar innan du provat på.
skulle rekommendera alla som e sugna på att bli officer att jobba som soldat i minst 1 år först så att du får soldaterfarenhet också, anser det som ett måste själv men alla går sina egna vägar.
tror förövrigt inte att du kan läsa upp något av kraven för det du söker under utbildningens gång, krav är satta för att dom ens ska kolla åt ditt håll.
Självklart bör man ha jobbat MINST 1 år innan man överväger OP/SoU med tanke på att man som O/SO kommer att leda de som har LÅNGT mer erfarenhet än själv.
Vet inte hur jag ska gå till väga , får läsa enstaka kurser eller söka till folkhögskola för jag kan inte få ett slutbetyg för tiden har gått ut för det har gått mer än 8 år sedan jag slutade gymnasiet. Men om jag skiter fullständigt i att skaffa ett slutbetyg utan bara fixar godkänt i dem kurserna som krävs , går det att göra så? att bara söka dem 3 kurserna via komvux som behövs och sedan söka till försvarsmakten ? eller måste jag bestämt ha ett slutbetyg ???
Du behöver enbart de kurserna om jag uppfattat det rätt.
I stort sett så ser alla GMU exakt likadana ut bara de att de är anpassade beroende på var man är.
Det finns fördelar och nackdelar med GMU som är ganska simpla att förstå. Om man t.ex vill söka till flottan så är det enklast att göra GMU där flottan finns, då får man direkt intervju med kaptener/majorer eller vad det nu är för att bli anställd.
Själv gjorde jag den på P7 här nere i Skåne och vi som gjorde GMU här fick jobb på de vi sökte genom intervjuer, vill säga att vi kom i förhand för att vi redan va där.
T.ex om någon från Kalskrona sökte till Pansarförare(som ja sökte först) så får jag troligen anställning före den personen som sökt från Kalskrona.
Då ska fallet självklart vara att jag har gjort GMU:n där det här jobbet finns, vill säga P7. Söker jag t.ex i Kalskrona kommer de som gjort GMU där få anställning före mig.
Aja, väldigt svårt att förklara men ni förstår. Vill ni bli något, gör det på den platsen där anställningen finns, inte 100km ifrån.
Den befattning man söker under GMU har man företräde till, annars kan man söka andra befattningar (dock har man andre kval) om plats finns (vilket det gör på 99,9% av alla befattningar, har snackat med en som precis gjort klart GMU).
Utbildning
Utbildningsplats: Hkpflj/Kvarn, Borensberg
Utbildningen börjar: 2013-01-28
Utbildningen slutar: 2014-05-22
Antal utbildningsdagar: 480
Förband: Blekinge flygflottilj/Ronneby
Arbetsområde: R 3 Räddning/Fälthållning /SOU
Kolla igenom hela serien!
Vad hade du själv och vilka förband finns i Karlskrona? :)
Teknik Soldat / Marinen
Muskelstyrka 8, cykel 6, psykolog 6, befäl 6, datorprov 6
Det är tredje/fjärde sjöstridsflj
Blir LG för mig, 28 januari.
Om rekryterna så småningom kommer fylla era tomhål vet jag ingenting om då jag inte vet hur ni jobbar på P7
mvh
edit: inte som heltidsanställning iallfall
Skrivet med min iPhone
http://www.youtube.com/watch?v =V-viphx_j2M
http://www.youtube.com/watch?v =zXOAFyn9FR4
http://www.youtube.com/watch?v =49NjhaSmcdA
http://www.youtube.com/watch?v =MlAaCAlorlI
http://www.youtube.com/watch?v =9Y7_RP6Q69c
http://www.youtube.com/watch?v =-LZpzGdLSco
http://www.youtube.com/watch?v =R5CJXuugl8U
GMU - "Patrull"
Battle In The Mind : Cold