HoN startar långsamt med SSD
Hejsan, jag har idag med min kompis installerat en ny SSD-disk på polarens dator.
Kan börja med att skriva hans system som lyder följande:
Processor: i7 950
Moderkort: p6t SE, socket 1366 LGA
Ramminne: Corsair DDR3 6144mbytes
Grafikkort: HD6870
Nätagg: 520w Corsair
lagringsenhet: 1000Gb vet ej "märke"
SSD: Intel SSD 330 series
och
Force series F120 (den äldre disken)
Vi satt för någon helg sedan på lan och då satt han med en SSD ifrån corsair, närmare bestämt Force series F120 120gb. Då hade kompisen under ett tag blivit lite less på att hans "Heroes of Newearth" startar på över 10 sekunder även fast han har en SSD och av någon anledning så provade vi hans dator med min personliga skärm samt mus och tangentbord. HoN startade genast på under 2-3 sekunder och gjorde ett antal gånger medans vi startade och stängde av spelet. Detta var enligt mig väldigt konstigt. Vi prövade kort efter igen på polarens egna skärm, mus och tangentbord men HoN startade långsamt som vanligt. Hur kan detta komma sig? Det låter väldigt ologiskt och konstigt. Kan det bero på att vi använde annorlunda gren-uttag och skärmar? Kan även tilläga att windows bootar upp väldigt snabbt tack vare ssdn. Heroes of newearth är även installerat på ssdn.
Eftersom detta var lite offtopic så skulle jag gärna också vilja ha svar på en annan fråga gällande polarens SSD och moderkort. Han bestämde sig att efter detta köpa en ny SSD eftersom att vi trodde att felet kunde ligga där tack vare att problemet var såpass konstigt. Hans äldre SSD som hade en skrivar och läshastighet på runt 300mb/s blev uppgraderad till en SSD med lika stor lagring fast med dubbla kapaciteten. Jag har kollat runt lite och sett att inte kompisens moderkort inte stödjer "sata 6gb/s. Eftersom att hans nya SSD-disk "vill" ha en sådan port, kommer han verkligen att få ut skrivarhastigheten och läshastigheten? Kan även tillägga att den formateringen samt installationen på den nya SSDn fungerade jätte bra men hastigheten på startandet av HoN tar lika lång tid.
Om det är något som saknas i texten så är det bara att fråga. Skulle någon kunna hjälpa oss med dessa frågorna så skulle både polarN och jag som TS vara evigt tacksamma! / pTw