Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Guiden till att hitta jobb utan kontakt

Postat av qoin den 3 December 2012, 23:43
22 kommentarer · 988 träffar
Trött på att leta jobb i över 18 månader utan att få något? trött på att dega hemma? vill du börja tjäna pengar? Såklart! Denna guide är min egna lilla hemlighet som jag nu gör offentlig på nätet. Följande steg är egentligen rätt jobbiga men det är ingenting emot att leta jobb i tre år och inte hitta något. Denna guide fungerar för dig som är mellan 18-20 förutsatt att du ser ut som någon som går på gymnasiet, med detta menar jag inte att du kan vara t.ex 19 eller 20 år och se ut som 35. Med denna guide kan du i stort sätt hitta vilket jobb du vill, men självklart finns det ju undantag. Du kan t.ex inte bli läkare,hjärnkirurg,advokat,byg garbetare(osäker),el ektriker listan är rätt lång ni kommer snart fatta vad ni kan .ev få jobb hos eller inte få jobb hos. Denna guide är väldigt självklar och är egentligen ingen hemlighet, och det låter väldigt självklart. Denna guide är för er som helt enkelt har 0 kontakter och inte har mycket till utvägar och hur det går för er beror faktiskt på er själva, nåväl nu kör vi igång!

1. Hitta en någon som du känner som går i ett gymnasium där man har praktik. Handels linjen fungerar bäst. Bygg fungerar också, fast det kan bli lite knepigare.

2. Skriv ut en APL/APU lapp, eller be någon göra det. Scanna in lappen på datorn och ändra i word till de veckor du vill ha din "praktik"

3. Hitta en praktik plats, på typ vad som helst. Visa att du är skön och ha på dig bra kläder.

4. Ge dom lappen, låt de skriva in sina uppgifter och sedan "lämna" tillbaks den till skolan = ta hem lappen.

5. Gå dit när det väl är praktik

6. Dyk upp i tid varje dag och visa initiativ, skämta, va skön.

7. Sista dagen så går du till skolan igen eller ber din kompis skriva ut en betygs lapp. I min skola kan man skriva ut sådana själva eller på något sätt få läraren att skriva ut en åt dig/din kompis.. det löser sig. Lappen stoppas ned i ett kuvert och slickas och tas till "skolan" = ditt hem. Där du sedan lugnt och fint kollar igenom ditt omdöme.

8. Om du vill kan du fråga någon av dina lite äldre polare om dom vill komma och låtsas vara lärare, detta steget är ganska så onödigt för det behövs inte ens.

9. Fråga om helgjobb/deltids jobb. Efter "skolan"

10. Jobba en,två eller tre månader. Säg sedan att du vill ha en heltidsanställning eftersom du inte orkar gå kvar i skolan.

11. Har du gjort ett bra jobb kommer dom anställa dig, kan dom inte anställa dig för tillfället jobba då ett tag till, sedan kan du ljuga om att du har ledigt t.ex varje måndag och fredag så kan du jobba ännu mer. Sedan frågar du igen om heltidsanställning några månader senare

12. Har du då gjort ett bra jobb lär du bli anställd. OM en sådan plats öppnas upp.

13. Jobba där hur länge du än vill, ett år låter bra säger vi.

14. Nu säger vi att du har jobbat på ICA i 1 år. och sedan säger du upp dig och så letar du jobb på någon annan ICA, då visar du ditt CW där skriver du _inte_ ner praktiken utan du skriver ner att du har jobbat på ICA deltid och heltid i 1 år. Sedan skriver de åren du har gått på gymnasiet på riktigt. typ 2007-2010 t.ex.

15. Ifall dom ringer och kollar upp dina referenser, alltså ICA'n du har jobbat på så kommer dom ju självklart bekräfta att du har jobbat där och säga väldigt bra saker om dig. Jag tror inte ens det kommer nämnas om någon praktik/eller varför du har gått ut gymnasiet 2010. Dom kommer ju först och främst prata om annat. De arbetsledare jag känner som tar in arbetare kollar igenom att du har gått på gymnasium, men eftersom du har gått ut redan så är det ju _lugnt_

16. Va nöjd, sluta klaga. I början lär du ju tjäna runt 4-6 tusen efter skatt eftersom du jobbar typ helg och 1 dag i veckan. Sedan när du jobbar heltid lär du ju minst dra ut en 12-14k på typ ICA,Konsum.

Detta lär ju slå att vara arbetslös vilka dagar som helst i veckan. Ända som kan gå snett är ju att dom inte vill anställa dig efter din praktik, Då får du helt enkelt hitta en ny praktik och göra ett försök igen. Men det slår fortfarande att vara hemma, nu får du i alla fall göra något. Sedan har du ju två praktik meriter på ditt CW som kan bekräftas. Då skriver du inte i ditt CW att praktiken va i samband med skolan, så att det inte kan bita dig i arslet. Jag tycker faktiskt att du är sämst om du blir påkommen. Då är det någon skum vibe du har gett av så att vissa saker måste finkammas och dubbelkollas.

Nu är jag klar med min text och beger mig till duschen, orkar ej kolla igenom hoppas ni fattar allt och lycka till. Om denna texten är värdelös lär det ju vara en skön läsning i alla fall... haha ;:)
Föregående tråd
Nästa tråd

22 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 22 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..