Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Ateister om fri vilja

Postat av Worrywort den 2 December 2012, 19:46
13 kommentarer · 218 träffar
Hej!

Det har kommit till min kännedom att det finns ett stort antal personer som utger sig för att vara ateister, men som samtidigt verkar tro att vi människor har fri vilja.

Vad är fri vilja?
Tanken att en individ själv har möjlighet att välja hur denne ska handla, och därav står som ansvarig för sina handlingar. Tanken att en individ "skulle kunnat handla annorlunda" i en given situation. Detta är en falsk föreställning och en grov misstolkning av verkligheten som beror på att vi inte ser de verkliga orsakerna som styr vårt beteende.

Du behöver inte ha läst avancerade kurser i varken fysik eller neurovetenskap för att förstå detta, problemet är enklare än vi gör det.

Istället för att skriva en lång uppsats och redogöra varför fri vilja inte finns så vill jag höra era tankar kring ämnet. Jag vänder mig alltså till alla er som INTE tror att Gud gav människan den fria viljan, men som ändå tror att vi på något sätt har en fri vilja. Jag vill veta hur ni resonerar.

Om ni är osäkra eller tycker något är oklart, fråga! Jag ska försöka svara så gott jag kan.
Föregående tråd
Nästa tråd

13 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 13 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..