Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Monarkin, avskaffa eller bevara?

Postat av Stormreaver den 12 April 2005, 20:08
79 kommentarer · 216 träffar
Sverige är, som ni säkert redan vet, en konstitutionell monarki, vilket betyder att monarkens maktutövande regleras i grundlagen.

Det finns många argument mot våran nuvarande statsskick, men också flera som talar för monarkin.

De vanligaste argumenten för är att det enar folket, skapar en stabilitet, bär fram våran historia och att det gör bra reklam. Att 70 % av folket gillar kungen är såklart också ett bra argument för monarkin.

Republikanernas vanligaste invändningar mot monarkin är att det är odemokratiskt att statschefen tillsätts genom avel, att monarkin som företeelse representerar ojämlikhet och att monarkerna saknar inblick i hur folket lever.

Det finns flera alternativa statsskick. Republik behöver inte alls innebära en stark presidentpost som i USA. Det alternativ man för fram här i Sverige är istället att låta riksdagens talman även bli statschef. Den lösningen skulle vara smidig av flera skäl, bland annat eftersom att posten tillsätts av riksdagen, och för att den redan innefattar många arbetsuppgifter som statschefen i andra länder gör.

Många brukar i denna debatt komma med ekonomiska argument. Det vill jag direkt avfärda, eftersom att monarkin inte är särskilt dyr. Cirka 4.5 kronor per svensk och år. Även om vi inför republik måste slotten ändå underhållas, och statschefen ska fortfarande ha pengar.

För att avskaffa monarkin krävs en grundlagsändring. För detta krävs att två riksdagar med mellanliggande riksdagsval beslutar om det. Två olika riksdagar måste alltså rösta nej till monarkin.

Dagens riksdag är emot monarkin, men ändå görs ingenting. Troligtvis på grund utav att Socialdemokraterna är rädda för att tappa röster.

Jag anser att Sverige snarast möjligt bör folkomrösta om frågan. Säger folket nej till monarkin ska riksdagen få omrösta.

Nu undrar jag vad ni tycker! Skriv i tråden, och svara i omröstningen.

Som vanligt ska vi undvika personangrepp och andra otrevligheter!

Den som kanske vill läsa lite mer kan kolla i mitt PM om monarkin som jag skrev för ett tag sedan:

http://upl.silentwhisper.net/u plfolders/upload7/helaarbetet. doc

Just det, ifall tråden skulle urarta ber jag allra ödmjukast Fragbite-poliserna att åtgärda berörda kommentarer istället för att stänga tråden!

Är du för eller emot monarkin?

213 personer har röstat
Föregående tråd
Nästa tråd

79 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 79 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..