Hellu!
Nu är det såhär att jag skall börja studera igen den 5e nov, alltså imorgon.
Skolan ligger 5mil bort (tur och retur) och användning av lokaltrafik är inte tänkbart.
Jag har nu en Volvo 855a (länkat i någon annan tråd btw..) som drar ca litern. Dvs 5liter bensin om dagen 5 gånger i veckan. Det blir dyrt...
Så jag tänkte att man kanske skulle köpa en annan bil istället? En billig jävel som bara drar 0.5-0.6 för en billig peng, ca 7k?
Som jag ser det så vet jag inte vilket som blir billigast, har ju redan en bil nu så slipper inköp men samtidigt om jag köper en ny för 7k som bara drar hälften... Fan vad svårt det är. Jag vill komma undan så billigt som möjligt som ni förstår...
Notera att Volvon ej kommer säljas, utan jag kommer köpa till en pendlingsbil.
Jag kommer att få ca 3k (efter allt betalt osv) att röra mig med varje månad i ett år under utbildningens period. Ska väll gå till mestadels bränslet.
Vad skulle ni gjort?
Om du nu ska köpa en annan, så köp en Jetta diesel, fyfan vad billigt de går.
#2 Kommer gå en speciell utbildning, gymnasiet har jag redan gått.
EDIT: Okej om det inte är gymnasiet så är det kanske inte så det ligger till att skolan betalar.. Men du får väl beräkna vad du tjänar in på.. Troligtvis om du inte har någon du kan samåka med så är det väl då mer ekonomiskt att köpa en mer bränslesnål bil.
#5 varför skulle skolan vara det? det beror på hur långt ifrån skolan man bor samt vilken skola man går i. Desstuom om det är högskola/universitet så får man stå för kostnaderna helt själv.
Varför skulle det bli billigare att köpa ett skrotobjekt för 6k? Du kommer ju få serva aset utav helvete.
#6 Bor i en sketen håla tyvärr!
#7 Funderat på det också, men jag och far min kan en del själva om bilar!
Kör du mycket så borde du skaffa en dieselbil. Förvisso är dieselskatten rätt hög, men är man i behov av att köra mycket så lönar det sig.
Audi A4 1.9TDi är en väldigt snål bil. Brukar inte ligga allt för högt i pris heller. Man brukar kunna hålla 0.4-0.5 liter per mil.
#12 Njaa, för dyr. Audis delar kostar som fan + att Diesel kommer kosta mer än vad jag behöver. Sedan att Audi rostar och framvagnarna är kassa gör ju inte saken bättre.
Får bli en billig skitbil isf... Bensin.