Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Fysik - rörelse

Postat av LanoX den 28 September 2012, 11:59
14 kommentarer · 609 träffar
Hej fragbite!

Jag har nyss haft en fysik lektion om rörelse. Uppgiften kallas springande marsvin. Det handlar om två marsvin som ska springa ifrån en arg hund. Om marsvinen håller en medelhastighet över 4 m/s så klarar de sig.

I alla fall, nu är det inte så att jag vill att ni ska lösa uppgiften när jag inte orkar dela med mig av alla frågor etc.

Frågan är följande:

Om marsvinets topp hastighet ligger på 6 m/s, så är hans medelhastighet 3 m/s. (0+6/2)

Men nu har min kompis en teori som jag inte håller med om:

Om jag springer från 0 m/s till 10 m/s på 5 sekunder, och håller en stadig acceleration, men när jag kommer till 10 m/s så håller jag en stadig hastighet i 100 sekunder. Hur kan då min medelhastighet fortfarande ligga på 5 m/s? Jag menar min medelhastighet borde ligga på ca (jag vet inte hur man räknar ut det) 9 m/s. Det här är bara ett exempel.

Är inte det medelsnitt hastigheten vi pratar om, och inte en medelhastighet? Frågan på uppgiften är vilken medelhastighet marsvinen har.
Föregående tråd
Nästa tråd

14 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 14 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..