Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.
1

Sabbatsår efter nian - nackdelar?

Postat av Chilldill den 25 September 2012, 15:18
60 kommentarer · 8 555 träffar
Tjena!

Jo, det är såhär att jag går i nian just nu och snart är det dags för gymnasieval. Vet mer eller mindre att jag kommer komma in på vad jag vill (blir nog Sam eller Natur) eftersom jag kommer gå ut med ca 290-300p. Kommer från en familj där utbildning tas ganska seriöst och alla mina äldre syskon som redan gått ut gymnasiet har alla gjort det med stil, nästan bara MVG's, och jag har väl tänkt mig göra något liknande (fast med A då förstås).

Dock har jag börjat tänka lite nu. Varför inte ta ett sabbatsår nu efter nian och börja på gymnasiet om två år istället? Varför? Flera anledningar. Många använder "skoltrött" som argument varför de ska ta ett sabbatsår, och riktigt så är det inte för mig. Dock är jag rädd för att jag ska bli det i framtiden. Ettan skulle säkert inte bli några problem, och förmodligen inte tvåan heller, men är rädd att jag inte kommer vara lika noggrann och ambitiös i skolan det tredje året när det verkligen gäller. Har tagit skolan på väldigt stort allvar ända sen 7an vilket självklart sliter. I dagsläget har jag i stort sett högsta betyg i alla ämnen, förutom bild/musik/slöjd (som jag är värdelös i) och spanska som är ett av få ämnen jag verkligen finner svårt.

Men jag vill varken gå hemma ett helt år eller börja jobba på någon praktikplats, näe, utan min plan skulle vara såhär: Sommarjobba nästa sommar på syrrans företag och tjäna hyfsat med stålar och utöver det bara leva livet (vara med kompisar, träna, hänga med flickvännen, golfa osv). Sen när alla andra börjar skolan så skulle jag plugga på egen tid här hemma, och samtidigt leva "som jag vill". Ha sovmorgon till 10 varje dag, ut och springa eller träna i gymmet, sen efter det dra hem och plugga. Skulle kunna dra igenom Matte A, B och C här hemma och även rå-satsa i spanska som jag är förvånansvärt dålig i. På så vis skulle jag då börja gymnasiet och vara väl förberedd inför allting. Matten skulle bara vara en repetition av vad jag gjort hemma och spanska bör inte vara några större problem. Skulle även kunna plugga andra ämnen hemma i en mindre mängd och även där ligga lite före alla andra. Mitt mål att få A i alla ämnen i gymnasiet ska jag göra allt för att nå.

Vad säger ni? Vad finns det för nackdelar med det här? Det jag kan komma på kan väl vara att jag skulle behöva gå i samma klass med de som är ett år yngre, och även ta studenten ett år senare än alla andra, men finner faktiskt inget av det här speciellt negativt. Vad säger arbetsgivare i framtiden när de kollar ens bakgrund och ser att man har ett års uppehåll mitt i allting? De bör väl inte vara några problem om jag utöver det har toppbetyg osv. Och tex universitet, bryr de sig? Utländska universitet?

Skriv de nackdelar ni kan komma på och kanske kom med egna erfarenheter om ni själva tagit sabbatsår osv. Behöver all hjälp jag kan få! =) Tack på förhand!
Föregående tråd
Nästa tråd

60 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 60 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..