Lagen har förstört mitt liv
Hej alla.
Just nu vet jag inte hur jag ska ha en möjlighet att leva ett vanligt liv resten av mitt liv.
Har brutit mot lagen flera gånger. Dock så har jag det väldigt svårt att medge att jag har gjort något fel.
Jag är 19 år. Har varit intresserad av musik, framförallt elektronisk musik sedan jag var 12 år. När jag var 14 år crackade jag FL studio för första gången.
Började direkt med att experimentera, göra egna låtar samt försöka göra andras låtar pånytt för övning. Med åren crackade jag mer och mer plugins till programmet, laddade massor sample packs som kostar pengar.
När jag var 16 år fick jag min första glimt av hur det är att vara inom musikbranschen. Jag skrev kontrakt med en internationellt känd artist som ville köpa min låt och sjunga på den och releasa den som sin egen.
Dum som jag var så sålde jag låten väldigt billigt. För 2000 kronor, som just då kändes som väldigt mycket.
Jag är väldigt inåtvänd, har inte varit socialt aktiv utan bara suttit hemma och gjort min musik samt laddat mer och mer professionella verktyg för att pusha produktionsnivån så upp som möjligt.
Allt rullade bra, sålde 6 låtar för lite mera pengar tills jag blev 18 år. Då grundade jag mitt eget företag med min kusin som också var intresserad av elektronisk musik.
Vårt företag gick ut på att mastra folks låtar för pengar, samt erbjuda mixning samt andra tjänster (inkluderar bl.a. rådgivning samt finslipning av musikprojekt)
Vi tjänade ihop runt 15000 kronor ihop per månad, efter skatt. Dock hade jag ett problem som jag inte hade tänkt på alls. Jag ägde 0% av all digital utrustning jag använde.
Ifall jag räknar ihop allt jag hade installerat gick värdet upp till över 15000 kronor. Inget som en studerande hade råd med. Vi delade på all inkomst med min kusin så att köpa all utrustning på en gång var omöjligt.
Jag lade all inkomst på bostadshyra, hårdvara och mat.
Jag fick nerladdat all min mjukvara via ett ryskt kollektiv. Det fungerade som ett forum. Man fick ladda ner privata torrents i utbyte att man hade en 1.5 seed ratio. Nedladdningshastigheten var den snabbaste jag nånsin har sett.
Allt fungerade fint tills en månad sedan. Sidans ägare blev påkommen av rysslands polis. Polisen beslagtog egarens dator och fick tag på runt 2000 inblandades ip-adresser, inlusive min.
Sidan stängdes, jag brydde mig inte mycket förrän för tre veckor då jag vaknar 6 på morgonen av att polisen knackar på min dörr och ringer till min telefon samtidigt.
Jag öppnar, polisen berättar varför dom kom på plats, för mig till mitt matbord för att förhöra mig. Jag åker direkt till polisstationen för vidare granskning.
Polisen beslagtog min dator samt alla cd-skivor och usb-stickor jag hade i min lägenhet.
Jag släpptes fri, kom hem, tänkte på vad fan som nyss hade hänt. Satt hemma utan dator, utan någonting.
Efter en vecka, en väldigt kaotisk vecka får jag ett samtal av polisen. De bad mig komma till polisstationen nästa dag. Jag kom till polisstationen, där meddelade om att vi skulle ha rättegång om två veckor och att jag skulle bli påringd varje dag tills dess för att kontrollera att jag inte rymmer ur landet.
De berättade samtidigt att deras gissningar på hur mycket jag hade orsakat "skada" var värt. 15miljoner kronor... sinnes.
Ifall det blev oklart till någon vad jag sysslade med, så var det att jobba som ghostproducent + mastrare. Dvs producera och mastra låtar för att andra artister ska få releasa edm under sina egna namn. T.ex. världskända djs som är bra på att dja men inte direkt har talangen till att producera själv.
Jag gjorde inte allting från scratch. De kunde t.ex. skicka en chordprogression med t.ex. fyra accord, så fick jag bygga upp en låt av det för att de sedan skulle godkänna eller säga vad jag skulle ändra på.
Jag har producerat låtar som har kommit på stora bolag som t.ex. Ministry of Sound, Axtone, Size Matters och Ultra Music...
Jag skulle ha kunnat spara mitt liv samt några miljoner kronor med att köpa min "lånade" mjukvara lite tidigare.
Har fått en hel del pengar, men pengarna har jag använt, har ett sparkonto med 150000 för en bil men tror inte det hjälper så mycket då jag har astronomiska skulder.
Jag har tystnadsplikt gällande artister som jag har producerat för så ni kan glömma att fråga till vem jag har producerat.
Frågor, tips och försök att inspirera mig för att skita i detta och fortsätta leva normalt är välkomna!
Edit: Fuck aina
Bara skit. Hoppas du blir inlåst.
#11 Kan göra det ifall jag har tur, har arbetat med föreningar som sköter det, till vilken artist min låt hamnar och så vidare. Har alltid talat med artisterna via en såkallad förmedlingsperson. I vissa få situationer har jag haft chansen att tala rakt med personen jag producerar till, då det har varit fråga om en större artist.
men du får väl ta ansvar för dina handlingar ifall du brytit mot lagen. Du visste att du kunde åka fast ifall du höll på med piratkopiering, sluta whina eller sluta myta. Man up
Du ska absolut inte vara skyldig 15 miljoner för det du har gjort.
Du har all rätt att få underlag på varenda krona du är skyldig dom och när du har underlag för det är det mycket lättare att komma runt deras skyldighetskriterier!
protip!
Så _LÄS DETTA SÅ FATTAR NI ATT DET ÄR EN MYT_
Ifall allting går bra kan jag fortsätta producera och tjäna.
EDIT:
http://www.fragbite.se/?thread ID=1054401&commentPage=1#comme nt4
Ska du mytta framöver så mytta om något du är jävligt insatt i. Sitta och ljuga om grejer du precis googlat känns jävligt korkat ...
gg myt 2/10