Förbud mot diskussioner ang politik
Jag har varit med länge, registrerade mig för åtta år sedan, 2004 och har precis som många andra sett mycket här på Fragbite. Bland annat förändringen- jag talar inte enbart om hur det skiljer sig rent estetiskt från då och nu, utan snarare tendenserna som råder bland användarna.
Tidigare förekom det knappt några diskussioner alls om invandring, det var en ganska trivsam stämning faktiskt bland alla medlemmar. Det fanns mycket lägre tolerans mot personer som bara försökte förstöra för andra i det här communityt. Men för ett par år sedan har det blivit allt mer och mer aktuellt med invandringsfrågor, vilket är förstående allt eftersom främlingsfientliga partier får fotfäste i vår svenska riksdag. Naturligtvis är det en viktig diskussion som är värd att ta upp, detsamma gäller integrations- och invandringspolitik. Men... Hör det verkligen hemma på ett forum som Fragbite där många av användarna inte än har rösträtt och är otroligt lättpåverkade? Ska verkligen Fragbite vara en plattform för att diskutera politik överhuvudtaget, i synnerhet med tanke på den låga åldern bland användarna, dvs... Jag tycker inte det. Det informationen finns ju att söka på andra platser, och andra forum.
Jag lämnar mina egna politiska ståndpunkter åt sidan, då det inte är relevant. Jag talar endast om principen, vilket också är det som stör mig.
Fragbites medlemmar är uppenbarligen inte alls mogna nog att ta den typen av diskussioner, och diskussionerna leder oftast bara till smutskastning och en allmänt dålig stämning, för det är väl inte bara jag som märker av det?
Naturligtvis har Fragbite ett eget regelverk som inte tillåter att man diskuterar invandrings- och integrationspolitik men regelverket följs inte, annars skulle jag inte skriva det här. Jag har själv varit moderator, och vet hur mycket det kan vara att göra ibland. Men är det inte istället enkelt att förbjuda diskussioner rörande politik helt och hållet? I min värld hör det inte hemma i ett spelforum. Att bara förbjuda delar av politiska frågor fungerar verkligen inte, och det ser man varje dag man surfar in här.
Vad har ni för tankar?